Είδαμε Omar Faruk Tekbilek στο Θέατρο Βράχων: Κρύβουμε μια Ανατολή μέσα μας

Είδαμε Omar Faruk Tekbilek στο Θέατρο Βράχων: Κρύβουμε μια Ανατολή μέσα μας
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το χθεσινό φθινοπωρινό βράδυ του Ιούνη το περάσαμε στο θέατρο Βράχων, υπό το φως μιας φλούδας σελήνης, παρέα με έναν από τους πιο αγαπημένους ανατολίτες του ελληνικού κοινού που φέρνει κάθε φορά τα ταξίδια του μεταφρασμένα σε νότες.

09 Ιουνίου 2016
Κανονικά θα έπρεπε να γράψουμε τρία review • ένα για όσα έγιναν, ένα για όσα ακούσαμε κι άλλο ένα για όσα φανταστήκαμε...

Της Ζωής Νικολάου
Φωτογραφίες: Αλεξάνδρα Κατσαρού
 
 Ο Omar Farouk Tekbilek έπαιξε με  Έλληνες μουσικούς (εκτός από τον Sener στο κανονάκι), όπως συνηθίζει άλλωστε, κυρίως μελωδίες που δεν ανήκουν στο προσωπικό του ρεπερτόριο. Αυτό από τη μία ήταν θετικό μιας και οι περισσότεροι γνώριζαν τα κομμάτια, αλλά αρκετοί ήταν εκείνοι που δυσαρεστήθηκαν, ειδικά αν τον περίμεναν όπως ήταν στην τελευταία του συναυλία στην Αθήνα.

«Έρημα κορμιά» με τη Μελίνα Κανά, «Κανελόριζα» με τη Βελεσιώτου και μυστικά «σ’ αγαπώ» -ή καλύτερα «Habrban»- με τον Hadjian, που τσιγγάνεψε το βράδυ όπως μόνο αυτός μπορεί. Από τις πιο ωραίες στιγμές της συναυλίας ήταν εκείνες που συνόδεψε με το βιολί η Ευανθία Ρεμπούτσικα, ανάμεσά τους και το «An umbrella over Bosporos» • για όλα αυτά τα ατελείωτα ταξίδια που ξεκινούν από την Ανατολή και ξεχύνονται στη Δύση φορώντας της πολιτισμικούς μουσαμάδες αλλά και για κάθε προσφυγιά που βρίσκει καταφύγιο στα μουσικά μονοπάτια. Φυσικά, τα έδωσαν όλα στο «Shashkin» με τον Κώστα Μερετάκη στο νταούλι να μας ξεσηκώνει. Και για το τέλος, «Ένα τραγούδι απ’ τ’ Αλγέρι» και «Sinanay Yavrum», ένα δανεικό τραγούδι για πολλά έθνη της πολιτισμικής γειτονιάς μας. Στίχοι που εναλλάσσονταν από τα ελληνικά στα τούρκικα και μια αγάπη στα βλέμματα και στις κινήσεις των μουσικών • μια ζεστασιά, μια οικειότητα.
 
Όπως θα προσέξατε, αναφέραμε τα όσα συνέβαιναν επί σκηνής και δεν είναι διόλου τυχαίο. Η συναυλία δεν αποτελείται μόνο από την performance του καλλιτέχνη αλλά και από τη συμπεριφορά του κοινού. Και στην προκειμένη περίπτωση, η κατάσταση ήταν απογοητευτική. Καταρχάς η αρένα ήταν γεμάτη καθήμενους, με αποτέλεσμα όσοι δεν πρόλαβαν (!) κάποια γωνία στο πέταλο, να αναγκαστούν να δουν τη συναυλία στο πλάι της σκηνής, χωρίς φυσικά καλό ήχο και εικόνα, για να μην σταθούν όρθιοι και ενοχλήσουν κάποιον. Εκτός αυτού, κάναμε και μια μεγάλη διαπίστωση χθες. Εμείς η γενιά των 25-35 έχουμε πολλά κοινά με τους παππούδες μας και όχι με τους γονείς μας. Οι μόνοι που ήταν κεφάτοι και όχι γκρινιάρηδες και αγενείς ήταν οι ηλικίες που προαναφέραμε. Οι υπόλοιποι, ως επί το πλείστον,  τσακώνονταν για τις θέσεις, έκαναν φασαρία κι έλεγαν ένα σωρό άσχετα πράγματα. Ναι, έφταιγε η οργάνωση του χώρου, παρόλα αυτά στη φωτογράφο μας κάποιος πέταξε πέτρες για να αλλάξει θέση, κι αυτό δυστυχώς δεν αφορά στη χωροταξική διάταξη. Ντροπή!
 
Αφού σας περιγράψαμε ακριβώς το βράδυ μας, όμως, θα αφήσουμε τα κακώς κείμενα και θα κρατήσουμε το κέφι που βγήκε σε κάποιες στιγμές- όσο το επέτρεπαν οι καταστάσεις • ένας παππούς με ένα ντέφι στη μέση του θεάτρου, ένα ζευγάρι πάνω από 70 που χόρεψαν στηρίζοντας ο ένας των άλλο, τα κορίτσια και τα αγόρια που έπιναν μπύρες και χαμογελούσαν. Κι αυτή τη γλυκιά νοσταλγία που νιώθουν οι λάτρεις της ανατολίτικης μουσικής  στο άκουσμα από το νέι και το ούτι και το ηχόχρωμα των κρουστών, έτσι όπως τη βιώσαμε κάτω από τους Βράχους. Κρύβουμε μια Ανατολή μέσα μας εδώ στην Ελλάδα και μιας και είναι και οι καιροί τέτοιοι, ήταν μια καλή ευκαιρία να γίνει μια υπενθύμιση, έστω κι έτσι ανεπαίσθητα, αλλά πολύ εύστοχα, όπως μόνο η μουσική ξέρει να κάνει.