Διασκεύασες τσιγγάνικο τραγούδι χωρίς άδεια από την ΑΕΠΙ; Χειροπέδες...

Διασκεύασες τσιγγάνικο τραγούδι χωρίς άδεια από την ΑΕΠΙ; Χειροπέδες...
Ακολουθήστε μας στο Google news

Διαβάζοντας την ανακοίνωση που εξέδωσε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων για τον «ειρωνικό και προσβλητικό τρόπο» με τον οποίο τους αντιμετώπιζε ο Πέτρος Ξανθόπουλος (ιδιοκτήτης) της ΑΕΠΙ, θυμηθήκαμε μία πολύ τραγική περίπτωση παλιότερα.

13 Μαρτίου 2017
Ήταν τότε που αστυνομικοί διέκοψαν μία συναυλία του Haig Yazdjian στην Κρήτη και συνέλαβαν τον ιδιοκτήτη του Θεάτρου των Αγρών, Γιάννη Σωμαράκη. Αιτία, η καταγγελία της ΑΕΠΙ για τα δικαιώματα ενός παραδοσιακού τσιγγάνικου τραγουδιού της Αρμενίας! Αποφασίζομεν και διατάσσομεν
 
Είχε στήσει καρτέρι στη συναυλία στο Θέατρο των Αγρών ένας πράκτορας της ΑΕΠΙ και περίμενε την κατάλληλη στιγμή. Μόλις ο Haig έπαιξε το συγκεκριμένο κομμάτι, ο Mr. ΑΕΠΙ έδωσε εντολή να συλληφθεί ο ιδιοκτήτης του Θεάτρου επειδή δεν είχαν πληρωθεί τα δικαιώματα. Ενα παραδοσιακό τσιγγάνικο τραγούδι της Αρμενίας που διασκευάστηκε με ελληνικούς στίχους, όπως ενημέρωσε ο εκπρόσωπος της ΑΕΠΙ τους αστυνομικούς οι οποίοι, υποχρεωτικά από το νόμο (!), εκτέλεσαν την εντολή του.

«Οι ακροβολισμένοι και οπλισμένοι αστυνομικοί της ΟΠΚΕ μπροστά στα έκπληκτα μάτια δεκάδων θεατών, επιβεβαίωσαν την άποψη ότι από την μουσική στην Ελλάδα πρέπει να πλουτίζουν οι λίγοι και οι εκλεκτοί της ΑΕΠΙ» έγραφε η ανακοίνωση του ιδιοκτήτη του Θεάτρου των Αγρών και πόσο δίκιο, αποδεικνύεται, πως είχε τελικά: να πλουτίζουν οι λίγοι και οι εκλεκτοί της ΑΕΠΙ.

Είχε βγάλει ανακοίνωση τότε η ΑΕΠΙ για το γεγονός και ανέφερε μεταξύ άλλων:
Αρχίζοντας από  «παραδοσιακό» τραγούδι που επικαλείται ο κ. Σωμαράκης συγκεκριμένα και εκτός των άλλων εκπροσωπούμενων έργων της συναυλίας, σύμφωνα με τα αρχεία που τηρεί η ΑΕΠΙ, τα «παραδοσιακά» έργα (και αποδεικνύεται πως ήταν πλήρως εκπροσωπούμενα / προστατευόμενα)  που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων,  η εν λόγω συναυλία περιείχε:
Α) Μυστικά πως σ' αγαπώ: Μουσική Haig Yazdjian, στίχοι Δημήτρης Υφαντής  (αμφότεροι μέλη της ΑΕΠΙ), 100% εκπροσωπούμενο έργο
Β) Yar ko Parag:  100%  Haig Yazdjian  (μέλος ΑΕΠΙ)
Γ) Έρημος:   Μουσική Haig Yazdjian,  στίχοι  Ν. Μωραΐτης (αμφότεροι μέλη ΑΕΠΙ) 100% εκπροσωπούμενο έργο.
Δ) Bingeol:  100%   Haig Yazdjian  (μέλος ΑΕΠΙ)
Ε) Habrban:  100%   Haig Yazdjian  (μέλος ΑΕΠΙ)
 
Κι έκλεινε ως εξής με ένα αστείο -πια- ερώτημα:
Βέβαια το ερώτημα είναι και θα παραμένει: Ποιος τελικά βάζει «χειροπέδες» τον Πολιτισμό; Αυτός που ζητά νόμιμα τα πνευματικά δικαιώματα του (δημιουργός μέσω ΑΕΠΙ) ή αυτός που κερδοσκοπεί εις βάρος του δημιουργού και με άλλοθι τον πολιτισμό αρνείται να συμμορφωθεί με τις νόμιμες υποχρεώσεις του;

Εννοείται πως και σε αυτή την περίπτωση έχει δίκιο για όσα υποιστηρίζει η ΑΕΠΙ. Αλλά έτσι που τα έκανε δεν μπορεί να το υποστηρίξει. 

* Αν και δεν χρειάζεται, ας διευκρινήσουμε, πως φυσικά πρέπει όλοι να πληρώνουν πνευματικά δικαιώματα παρά το κακό που κάνει η ΑΕΠΙ. Το έχουμε γράψει στο παρελθόν, το επαναλαμβάνουμε και τώρα. Ούτε συζήτηση γι' αυτό, έτσι; Πρέπει να ζήσουν οι δημιουργοί, δεν θα την πληρώσουν αυτοί χωρίς να φταίνε σε τίποτε επειδή οι ιδιοκτήτες της ΑΕΠΙ είναι όποιοι είναι. Θα επανέλθουμε.