Ακολουθήστε μας στο Google news
Τις προηγούμενες μέρες παρακολούθησα το debate των δύο μονομάχων καθώς και αρκετά προεκλογικά πάνελ. Φυσικά κατέληξα, όπως και οι περισσότεροι από εσάς, ότι κανένας τους δεν έχει να μου πει κάτι διαφορετικό ή καινούργιο. Οι λέξεις και οι αντιδράσεις μόνο άλλαζαν, άλλα η ουσία του λόγου τους παρέμενε το ίδιο κενή. Φορούν όλοι τους σωστά μελετημένα ρούχα, μιλάνε με υπέροχα λόγια για την πολιτική τους δράση, μοιράζουν χρήματα -γιατί στο προφορικό λόγο τα χρήματα δίνονται και μοιράζονται εύκολα- και πάνω απ΄όλα δίνουν απλόχερα ελπίδα χωρίς καθόλου τσίπα…Τι να τις κάνουμε όμως τις υποσχέσεις όταν έχουμε πια δεχτεί την απόσταση που τις χωρίζει από την πραγματικότητα;
Στην προηγούμενη προεκλογική εκστρατεία της Ν.Δ. ακούσαμε ότι ο πολιτισμός ήταν η προτεραιότητα τους. Και η αλήθεια είναι πως το πέτυχαν αυτό. Η πολιτιστική τους δράση ξεκίνησε με το σκάνδαλο Ζαχόπουλου και ολοκληρώθηκε μ΄ένα γενναίο κρούσμα χρεοκοπίας της Λυρικής Σκηνής, τους Έλληνες Κινηματογραφιστές ξεσηκωμένους και το Υπουργείο Πολιτισμού με μηδέν κονδύλια από Δ’ ΚΠΣ.
Τι θα κάνει ο επόμενος δεν ξέρω! Απλά ξέρω ότι κανένα κόμμα στις προεκλογικές του δηλώσεις δεν έχει να πει κάτι συγκεκριμένο για τον πολιτισμό.
---------
Το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας, διοργάνωσε για πρώτη φορά, συζήτηση με θέμα την κινηματογραφική πολιτική των κομμάτων.
Το ΠΑΣΟΚ εκπροσωπούσε η Μαρία Δαμανάκη, η οποία μίλησε για ανακατανομή των κονδυλίων, προς όφελος της κινηματογραφικής παραγωγής.
Και τόνισε: ‘’στην κατάθεση σχεδίου νόμου στις 100 πρώτες μέρες διακυβέρνησής του’’. Εδώ απλά γελάμε…
Η εκπρόσωπος του ΚΚΕ για τον κινηματογράφο, Εύα Μελά, είπε: ‘’ότι το προοδευτικότερο νομοσχέδιο είναι αυτό της Μελίνας Μερκούρη του 1986’’. Και συνέχισε, ‘’ότι έχει κάποιες ατέλειές’’, σιγά μην δεν έλεγε κάτι τέτοιο, αλλά ‘’κατάφερε να βάλει το δημιουργό σε μια υπόσταση, αντίθετα με τα προτεινόμενα που βάζουν ρυθμιστή τον οικονομικό παραγωγό’’.
Δηλαδή, πιάσε το αβγό και κούρευτο…
Κάτι ανάλογο υποστήριξε και ο εκπρόσωπος του ΣΥ.ΡΙΖ.Α, Ρήγας Αξελός. Συγκεκριμένα είπε: ‘’ με σημαντικές προσθήκες θα μπορούσε να αποτελέσει εξαιρετική βάση’’ (Νόμος Μελίνας – Ζαχαρία 1986). Ποιες είναι αυτές οι προσθήκες δεν μας εξηγεί… Ακόμα το ψάχνουν!
Το ΛΑΟΣ και ο εκπρόσωπός του Δημήτρης Κωνσταντάρας τι θα μπορούσε να πει; Τα έχει πει άλλωστε όλα στο παρελθόν με υποψήφια την Έφη Σαρρή και το γνωστό άσμα «σταυρώστε με – σταυρώστε με». Για να μην αφήσει όμως με την απορία των Έλληνα Κινηματογραφιστή επισημαίνει: ‘’ότι κανείς δεν ασχολήθηκε τόσα χρόνια με το Ελληνικό Κινηματογράφο και ούτε τώρα πρόκειται ν΄ασχοληθεί’’… Τόσο απλά και ξεκάθαρα!
Όσο για τους Οικολόγους – Πράσινους, ο εκπρόσωπός τους Νικόλαος Μυλωνάς, δήλωσε ότι: ‘’ ο ισχύων νόμος έχει αρκετά θετικά που πρέπει κάποια να εφαρμοστούν και άλλα να εκσυγχρονιστούν’’ . Ποια είναι αυτά δεν μας διευκρινίζει και εδώ ο υποψήφιος βουλευτής.
Έτσι λοιπόν σεμνά και ταπεινά φτάνουμε στον εορτασμό των 50 χρόνων Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (13 – 22 Νοεμβρίου). Και σας το ξεκαθαρίζω, σεμνά και ταπεινά φτάνουμε, δεν ξέρω όμως αν έτσι θα καταλήξει…
Για την ακρίβεια ο εορτασμός αυτός θα είναι πανηγυρικός γιατί κινδυνεύει, να γιορτάσει τα γενέθλιά του χωρίς τους Έλληνες Κινηματογραφιστές! Ευτυχώς που είναι Διεθνές και θα δούμε ταινίες από ξένους εκπροσώπους.
Περίπου 150 Έλληνες Κινηματογραφιστές ή αλλιώς «Κινηματογραφιστές της Ομίχλης», αποφάσισαν να απέχουν από τη διαδικασία απονομής κρατικών βραβείων. Σίγουρα, δεν πρόκειται για μία συνδικαλιστική διεκδίκηση. Εδώ και 6 χρόνια ζητούν από την Πολιτεία ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο. Έχουν σπαταληθεί εκατοντάδες ώρες, συζητήσεις, συναντήσεις και συνέδρια, ώστε να προκύψει πρόταση νόμου. Και σκεφτείτε ότι κάθε χρόνο το ελληνικό κράτος εισπράττει περίπου 10 εκ. ευρώ από τον ειδικό φόρο θεαμάτων (φόρος που δημιουργήθηκε για να χρηματοδοτεί το ελληνικό σινεμά). Από αυτά, περίπου επενδύονται στην παραγωγή (μέσω του ΕΚΚ) τα… 3 έως 3,5 εκ.ευρώ. Τα 2 εκ. πηγαίνουν στις αίθουσες και στη διανομή. Που καταλήγουν τα υπόλοιπα 5 εκ.; Και μην ξεχνάμε το πλέον ακανθώδες θέμα, ο νόμος του 1,5%, που αφορά τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Η ΕΡΤ, με απλή αριθμητική που προκύπτει από τον κύκλο εργασιών της, θα έπρεπε να επενδύσει στην ελληνική παραγωγή 5 εκ.ευρώ, ενώ στην πραγματικότητα δεν ξεπερνά 750.000 – 1.000.000 ευρώ.
Ήρθαν και οι εκλογές, κάτι σαν να λέμε «ήρθε η άνοιξη», που σημαίνει νέος Υπουργός, νέες συζητήσεις και φυσικά νέες καθυστερήσεις. Άσε να λένε για τις 100 πρώτες μέρες, μην πιστεύετε τίποτα…
Δεκαεπτά ταινίες μυθοπλασίας θα έκαναν φέτος πρεμιέρα. Συν 6 ταινίες που θα έχουν ήδη προβληθεί στις αίθουσες - «Ψυχή Βαθιά», «Κυνόδοντα», «Ακαδημία Πλάτωνος», «Σκόνη του χρόνου», «Παράδεισος στη Δύση», «Bang Bang».
Και το πιο λυπηρό ξέρετε τι είναι; Ότι θα βλέπαμε πολλές ταινίες νέων ταλαντούχων δημιουργών. Ταινίες που έχουν βραβευθεί σε ξένα διεθνή φεστιβάλ.
Οι ταινίες λοιπόν που δεν θα δούμε φέτος στο Φεστιβάλ είναι οι εξής:
«ΣΤΡΕΛΛΑ», του Πάνου Κούτρα
«ΝΗΣΟ», του Χρήστου Δήμα
«ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ», του Άγγελου Φραντζή
«Αναζητώντας τη Μήδεια» του Νίκου Γραμματικού
«FORGET ME NOT», του Γιάννη Φράγκα
«45 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ», του Στράτου Τζίτζη
«ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΑΥΡΑ ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΑ» του Ρένου Χαραλαμπίδη
«ART THERAPY» του Νίκου Περάκη
«Guilt» του Βασίλη Μαζωμένου
«ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΛΙΒΑΔΙ», του Βαρδή Μαρινάκη
«ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ», του Σύλλα Τζουμέρκα
«ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ», της Μαργαρίτας Μαντά
«RICORDI MI», της Στέλλας Θεοδωράκη
«ΧΑΡΙΣΜΑ», της Χριστίνας Ιωακειμίδου
«ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ», του Γιάννη Ξανθόπουλου
Φυσικά, υπάρχει και η αντίθετη άποψη και προβληματισμός για τα αποτελέσματα της αποχής. Υποστηρίζουν, ότι με αυτή την κινητοποίηση δεν πρόκειται να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι μόνοι που θα βλαφτούν είναι οι ίδιοι δημιουργοί-σκηνοθέτες και η δουλειά τους. Οι πρωτοεμφανιζόμενοι σκηνοθέτες, που δεν έχουν εξασφαλίσει διανομή, θα χάσουν την ευκαιρία προβολής της δουλειάς τους.
Τι να σας πω, πραγματικά δεν ξέρω τι είναι το σωστό.
Σίγουρα είμαι υπέρ οποιαδήποτε κινητοποίησης φέρει το σωστό αποτέλεσμα.
Ειλικρινά, έκανα φιλότιμες προσπάθειες να μην ασχοληθώ καθόλου με την προεκλογική περίοδο αλλά τα γεγονότα με ξεπερνούν και δεν μπορώ να συνεχίζω να σφυρίζω αδιάφορα.
24 Σεπτεμβρίου 2009Ειλικρινά, έκανα φιλότιμες προσπάθειες να μην ασχοληθώ καθόλου με την προεκλογική περίοδο αλλά τα γεγονότα με ξεπερνούν και δεν μπορώ να συνεχίζω να σφυρίζω αδιάφορα.Τις προηγούμενες μέρες παρακολούθησα το debate των δύο μονομάχων καθώς και αρκετά προεκλογικά πάνελ. Φυσικά κατέληξα, όπως και οι περισσότεροι από εσάς, ότι κανένας τους δεν έχει να μου πει κάτι διαφορετικό ή καινούργιο. Οι λέξεις και οι αντιδράσεις μόνο άλλαζαν, άλλα η ουσία του λόγου τους παρέμενε το ίδιο κενή. Φορούν όλοι τους σωστά μελετημένα ρούχα, μιλάνε με υπέροχα λόγια για την πολιτική τους δράση, μοιράζουν χρήματα -γιατί στο προφορικό λόγο τα χρήματα δίνονται και μοιράζονται εύκολα- και πάνω απ΄όλα δίνουν απλόχερα ελπίδα χωρίς καθόλου τσίπα…Τι να τις κάνουμε όμως τις υποσχέσεις όταν έχουμε πια δεχτεί την απόσταση που τις χωρίζει από την πραγματικότητα;
Στην προηγούμενη προεκλογική εκστρατεία της Ν.Δ. ακούσαμε ότι ο πολιτισμός ήταν η προτεραιότητα τους. Και η αλήθεια είναι πως το πέτυχαν αυτό. Η πολιτιστική τους δράση ξεκίνησε με το σκάνδαλο Ζαχόπουλου και ολοκληρώθηκε μ΄ένα γενναίο κρούσμα χρεοκοπίας της Λυρικής Σκηνής, τους Έλληνες Κινηματογραφιστές ξεσηκωμένους και το Υπουργείο Πολιτισμού με μηδέν κονδύλια από Δ’ ΚΠΣ.
Τι θα κάνει ο επόμενος δεν ξέρω! Απλά ξέρω ότι κανένα κόμμα στις προεκλογικές του δηλώσεις δεν έχει να πει κάτι συγκεκριμένο για τον πολιτισμό.
---------
Το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας, διοργάνωσε για πρώτη φορά, συζήτηση με θέμα την κινηματογραφική πολιτική των κομμάτων.
Το ΠΑΣΟΚ εκπροσωπούσε η Μαρία Δαμανάκη, η οποία μίλησε για ανακατανομή των κονδυλίων, προς όφελος της κινηματογραφικής παραγωγής.
Και τόνισε: ‘’στην κατάθεση σχεδίου νόμου στις 100 πρώτες μέρες διακυβέρνησής του’’. Εδώ απλά γελάμε…
Η εκπρόσωπος του ΚΚΕ για τον κινηματογράφο, Εύα Μελά, είπε: ‘’ότι το προοδευτικότερο νομοσχέδιο είναι αυτό της Μελίνας Μερκούρη του 1986’’. Και συνέχισε, ‘’ότι έχει κάποιες ατέλειές’’, σιγά μην δεν έλεγε κάτι τέτοιο, αλλά ‘’κατάφερε να βάλει το δημιουργό σε μια υπόσταση, αντίθετα με τα προτεινόμενα που βάζουν ρυθμιστή τον οικονομικό παραγωγό’’.
Δηλαδή, πιάσε το αβγό και κούρευτο…
Κάτι ανάλογο υποστήριξε και ο εκπρόσωπος του ΣΥ.ΡΙΖ.Α, Ρήγας Αξελός. Συγκεκριμένα είπε: ‘’ με σημαντικές προσθήκες θα μπορούσε να αποτελέσει εξαιρετική βάση’’ (Νόμος Μελίνας – Ζαχαρία 1986). Ποιες είναι αυτές οι προσθήκες δεν μας εξηγεί… Ακόμα το ψάχνουν!
Το ΛΑΟΣ και ο εκπρόσωπός του Δημήτρης Κωνσταντάρας τι θα μπορούσε να πει; Τα έχει πει άλλωστε όλα στο παρελθόν με υποψήφια την Έφη Σαρρή και το γνωστό άσμα «σταυρώστε με – σταυρώστε με». Για να μην αφήσει όμως με την απορία των Έλληνα Κινηματογραφιστή επισημαίνει: ‘’ότι κανείς δεν ασχολήθηκε τόσα χρόνια με το Ελληνικό Κινηματογράφο και ούτε τώρα πρόκειται ν΄ασχοληθεί’’… Τόσο απλά και ξεκάθαρα!
Όσο για τους Οικολόγους – Πράσινους, ο εκπρόσωπός τους Νικόλαος Μυλωνάς, δήλωσε ότι: ‘’ ο ισχύων νόμος έχει αρκετά θετικά που πρέπει κάποια να εφαρμοστούν και άλλα να εκσυγχρονιστούν’’ . Ποια είναι αυτά δεν μας διευκρινίζει και εδώ ο υποψήφιος βουλευτής.
Έτσι λοιπόν σεμνά και ταπεινά φτάνουμε στον εορτασμό των 50 χρόνων Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (13 – 22 Νοεμβρίου). Και σας το ξεκαθαρίζω, σεμνά και ταπεινά φτάνουμε, δεν ξέρω όμως αν έτσι θα καταλήξει…
Για την ακρίβεια ο εορτασμός αυτός θα είναι πανηγυρικός γιατί κινδυνεύει, να γιορτάσει τα γενέθλιά του χωρίς τους Έλληνες Κινηματογραφιστές! Ευτυχώς που είναι Διεθνές και θα δούμε ταινίες από ξένους εκπροσώπους.
Περίπου 150 Έλληνες Κινηματογραφιστές ή αλλιώς «Κινηματογραφιστές της Ομίχλης», αποφάσισαν να απέχουν από τη διαδικασία απονομής κρατικών βραβείων. Σίγουρα, δεν πρόκειται για μία συνδικαλιστική διεκδίκηση. Εδώ και 6 χρόνια ζητούν από την Πολιτεία ένα σύγχρονο νομοθετικό πλαίσιο. Έχουν σπαταληθεί εκατοντάδες ώρες, συζητήσεις, συναντήσεις και συνέδρια, ώστε να προκύψει πρόταση νόμου. Και σκεφτείτε ότι κάθε χρόνο το ελληνικό κράτος εισπράττει περίπου 10 εκ. ευρώ από τον ειδικό φόρο θεαμάτων (φόρος που δημιουργήθηκε για να χρηματοδοτεί το ελληνικό σινεμά). Από αυτά, περίπου επενδύονται στην παραγωγή (μέσω του ΕΚΚ) τα… 3 έως 3,5 εκ.ευρώ. Τα 2 εκ. πηγαίνουν στις αίθουσες και στη διανομή. Που καταλήγουν τα υπόλοιπα 5 εκ.; Και μην ξεχνάμε το πλέον ακανθώδες θέμα, ο νόμος του 1,5%, που αφορά τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Η ΕΡΤ, με απλή αριθμητική που προκύπτει από τον κύκλο εργασιών της, θα έπρεπε να επενδύσει στην ελληνική παραγωγή 5 εκ.ευρώ, ενώ στην πραγματικότητα δεν ξεπερνά 750.000 – 1.000.000 ευρώ.
Ήρθαν και οι εκλογές, κάτι σαν να λέμε «ήρθε η άνοιξη», που σημαίνει νέος Υπουργός, νέες συζητήσεις και φυσικά νέες καθυστερήσεις. Άσε να λένε για τις 100 πρώτες μέρες, μην πιστεύετε τίποτα…
Δεκαεπτά ταινίες μυθοπλασίας θα έκαναν φέτος πρεμιέρα. Συν 6 ταινίες που θα έχουν ήδη προβληθεί στις αίθουσες - «Ψυχή Βαθιά», «Κυνόδοντα», «Ακαδημία Πλάτωνος», «Σκόνη του χρόνου», «Παράδεισος στη Δύση», «Bang Bang».
Και το πιο λυπηρό ξέρετε τι είναι; Ότι θα βλέπαμε πολλές ταινίες νέων ταλαντούχων δημιουργών. Ταινίες που έχουν βραβευθεί σε ξένα διεθνή φεστιβάλ.
Οι ταινίες λοιπόν που δεν θα δούμε φέτος στο Φεστιβάλ είναι οι εξής:
«ΣΤΡΕΛΛΑ», του Πάνου Κούτρα
«ΝΗΣΟ», του Χρήστου Δήμα
«ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ», του Άγγελου Φραντζή
«Αναζητώντας τη Μήδεια» του Νίκου Γραμματικού
«FORGET ME NOT», του Γιάννη Φράγκα
«45 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ», του Στράτου Τζίτζη
«ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΑΥΡΑ ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΑ» του Ρένου Χαραλαμπίδη
«ART THERAPY» του Νίκου Περάκη
«Guilt» του Βασίλη Μαζωμένου
«ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΛΙΒΑΔΙ», του Βαρδή Μαρινάκη
«ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ», του Σύλλα Τζουμέρκα
«ΧΡΥΣΟΣΚΟΝΗ», της Μαργαρίτας Μαντά
«RICORDI MI», της Στέλλας Θεοδωράκη
«ΧΑΡΙΣΜΑ», της Χριστίνας Ιωακειμίδου
«ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ», του Γιάννη Ξανθόπουλου
Φυσικά, υπάρχει και η αντίθετη άποψη και προβληματισμός για τα αποτελέσματα της αποχής. Υποστηρίζουν, ότι με αυτή την κινητοποίηση δεν πρόκειται να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι μόνοι που θα βλαφτούν είναι οι ίδιοι δημιουργοί-σκηνοθέτες και η δουλειά τους. Οι πρωτοεμφανιζόμενοι σκηνοθέτες, που δεν έχουν εξασφαλίσει διανομή, θα χάσουν την ευκαιρία προβολής της δουλειάς τους.
Τι να σας πω, πραγματικά δεν ξέρω τι είναι το σωστό.
Σίγουρα είμαι υπέρ οποιαδήποτε κινητοποίησης φέρει το σωστό αποτέλεσμα.