«Αφήνομαι να με συνεπάρει ο κόσμος»

«Αφήνομαι να με συνεπάρει ο κόσμος»
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη μιλάει στο e-tetRadio.

07 Δεκεμβρίου 2018

Συνέντευξη στον Παναγιώτη Χαραλαμπάκη

Μόλις άκουσα και το τελευταίο τραγούδι του δίσκου έπιασα το τηλέφωνο στο χέρι και ακολουθούσε προς όλους η εξής φράση: «Πρέπει να ακούσεις τον καινούργιο δίσκο της Ελεωνόρας. Εχει μόνο ωραία τραγούδια. Και στο λέω εγώ που δεν είναι του στυλ μου». Από τότε λοιπόν ήθελα να κάνουμε μια κουβέντα με την Ελωνόρα Ζουγανέλη για το δίσκο «Που με φτάσανε οι έρωτες». Έναν, αντικειμενικά, καλό δίσκο. Αλλά και για τις εμφανίσεις της στο Hotel Ερμού, κάθε Παρασκευή και Σάββατο, που ήδη πήραν παράταση για τις Κυριακές, ξεκινώντας νωρίς, στις 20:30 μμ. 

Θα ήθελα να ξεκινήσω από τον τελευταίο δίσκο και να ρωτήσω αν υπήρχε εξ αρχής ένα προκαθορισμένο πλάνο και να εν τέλει αυτό τηρήθηκε ή άλλαξε στην πορεία;
Η διαδικασία της υλοποίησης των δίσκων μου, τουλάχιστον των δύο τελευταίων, διαρκεί αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, οπότε πάρα πολλά πράγματα αλλάζουν, προσαρμόζονται, δοκιμάζονται. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο πλάνο. Υπήρχε μόνο μια δική μου διάθεση να είναι ένας πολυσυλλεκτικός δίσκος. Από κει και πέρα απευθύνθηκα στους φίλους συνθέτες και έτσι μαζέψαμε μερικά τραγούδια και στη συνέχεια απευθύνθηκα και σε νέους συνθέτες. Νομίζω πως η διαδικασία της δημιουργίας του δίσκου γίνεται σταδιακά, όσο προκύπτουν τα τραγούδια.

Άρα δεν ήταν ένας δίσκος που εξ αρχής θα είχε ερωτικά τραγούδια, το λέω ορμώμενος και από τον τίτλο του δίσκου;
Οχι, το τραγούδι «Που με φτάσανε οι έρωτες» που έδωσε και τον τίτλο στο δίσκο προέκυψε πολύ αργότερα και επειδή υπήρχαν και τα άλλα τραγούδια, θεώρησα πως είναι ένα ευφυής τίτλος, της Ελένης Φωτάκη που ήταν σαν μία επικεφαλίδα όλης της δουλειάς.

Αισθάνεσαι πως μέσα από την επιλογή των τραγουδιών στον πολυσυλλεκτικό δίσκο συμμετέχεις περισσότερα στο δημιουργικό κομμάτι του δίσκου, συμβάλεις περισσότερο στον καθορισμό του υλικού απ’ ότι σε ένα δίσκο σύνθετη στιχουργού;
Κατ’ αρχάς έτσι κι αλλιώς συμβάλλω στη δημιουργία. Είμαι ένας άνθρωπος που είναι παρών στην παραγωγή του υλικού και στην ενορχήστρωση. Είμαι αρκετά ενεργή σε αυτή τη φάση της δημιουργίας. Και είναι και φυσιολογικό νομίζω δεδομένου ότι είναι τραγούδια τα οποία αργότερα θα ερμηνεύσω και στα live μου. Σαφώς η γνώμη των σύνθετων υπερισχύει αλλά μου αρέσει να είμαι στη διαδικασία, να αισθάνομαι τα τραγούδια απ’ την αρχή. Και σε ότι αφορά την πολυσυλλεκτικότητα του δίσκου είμαι ένας άνθρωπος που το έχει κάνει κατά κόρων. Έτσι ξεκίνησα κι έτσι έμαθα. Αυτή τη φορά πάντως και μετά την εμπειρία μου από έναν όχι πολυσυλλεκτικό δίσκο -και εννοώ τη συνεργασία μου με το Μίνωα Μάτσα και την Ελένη Φωτάκη- νιώθω περισσότερο οργανωμένη, πιο στοχευμένη και πιο ώριμη. Υπήρχε μεγαλύτερη εμπειρία.

Όταν ένας δημιουργός θέλει να εκφράσει κάτι μπορεί να γράψει ένα τραγούδι. Όταν όμως ένας ερμηνευτής έχει ανάγκη να μιλήσει για κάτι, τι κάνει; Δεδομένου ότι τα τραγούδια που θα πει σε ένα δίσκο είναι συγκεκριμένα. Καταφεύγει σε παλιότερα τραγούδια;
Προφανώς. Εγώ έχω την χαρά να ερμηνεύω κατά καιρούς τραγούδια σπουδαίων δημιουργών, που έχουν μιλήσει λίγο-πολύ για όλα κατά το παρελθόν.

Έχω την αίσθηση πως στη συγκεκριμένη δισκογραφική εργασία υπήρξε και μια πολύ προσεκτική προώθηση του υλικού πράγμα που δεν το συναντάμε συχνά. Αναφέρομαι στα βίντεο που συνόδευαν κάθε τραγούδι το οποίο κυκλοφορούσε δίνοντας του ξεχωριστή αξία. Σε αφορά κάτι τέτοιο; Ή είναι κάτι που είναι δουλεία της εταιρείας και όχι δική σου;
Είναι μια κοινή απόφαση που πήραμε γιατί ούτως ή άλλως έχει αλλάξει πολύ ο τρόπος με τον οποίο ακούει ο κόσμος μουσική. Αφού λοιπόν κυκλοφόρησε μία δισκογραφική δουλειά θεωρήσαμε όλοι καλό να δώσουμε, σε μια εποχή που τα πάντα κινούνται πιο γρήγορα, την ευκαιρία να σε κάθε τραγούδι να πάρει το χρόνο ο οποίος του αναλογεί. Και έτσι από κοινού αποφασίσαμε να γίνει κάτι τέτοιο. Και φτιάξαμε αυτά τα βιντεάκια. Δεν θέλαμε αυτή τη φορά να λειτουργήσουμε με τη λογική του single. Δεν ξέρω αν ήταν καλό ή κακό. Δεν ξέρω αν θα είναι κάτι το οποίο θα ακολουθεί και τις επόμενες δουλειές μου. Πάντως ήταν κάτι ενεργειακό που προέκυψε μέσα από τη δουλειά.

Δεδομένου ότι μιλάμε για τραγούδια τα οποία κυκλοφόρησαν μέσα σ’ ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, ας πούμε η «Δύσκολη Σιωπή» κυκλοφόρησε ένα χρόνο πριν βγει ο δίσκος, νομίζω δόθηκε σε όλα η δυνατότητα να πάρουν το χρόνο που τους αναλογούσε…
Και είχαν και μία αντίστοιχη αντιμετώπιση από τα ραδιόφωνα. Με την έννοια ότι ο κάθε ένας έπαιξε περισσότερο το τραγούδι που αγάπησε. Θύμισε παλαιότερες εποχές όλο αυτό. Δεν υπήρξε η λογική του single. Εγώ είμαι ευχαριστημένη μ’ αυτό που έγινε. Φυσικά δεν ξέρω αν θα το ξανακάνω. Το αφήνω στην τύχη. Πάντως θα μου αρέσει τα τραγούδια να παίρνουν το χρόνο που τους αναλογεί. Γιατί κάποια τραγούδια χάνονται εντελώς. Είναι σαν να μην έχουν ποτέ υπάρξει, εκτός από τους πολύ φανατικούς ακόλουθους της δουλειάς μας που τα γνωρίζουν. Γι’ αυτό είναι πολύ ευχαριστημένη.

Προσωπικά ακούγοντας ένα ένα τα κομμάτια του δίσκου και όντας ένας άνθρωπος που αγαπά δισκογραφικές εργασίες που είναι συνολικά υψηλού επιπέδου, ένιωσα πως είναι ένας αντικειμενικά πολύ καλός δίσκος στο σύνολό του. Πιστεύεις ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή το ακροατήριο που θα εκτιμήσει μία τέτοια εργασία;
Δεν ξέρω, διότι έχουν αλλάξει πολύ τα πράγματα σχετικά με το πως ακούει κάποιος μουσική. Εγώ είμαι ακόμα παραδοσιακή στο πως ακούω μουσική. Ίσως και γι’ αυτό λειτουργώ έτσι και στις δουλειές μου. Δεν γίνεται βέβαια να προκύπτει πάντα ταιριαστό υλικό. Είναι και λίγο συγκυριακό. Χρειάζεται βέβαια μια ωριμότητα και μια εμπειρία στην επιλογή των κομματιών. Εγώ ας πούμε πια αναζητώ στους δίσκους μου τραγούδια που μου λείπουν στο live. Αυτό δεν μπορείς να το ξέρεις από την πρώτη μέρα που ξεκινάς να τραγουδάς.

Έχω την αίσθηση πως αυτό μπορεί να επηρεάσει και τον τρόπο που θα βγαίνουν οι δισκογραφικές δουλειές.
Νομίζω θα το επηρεάσει. Δυστυχώς ή ευτυχώς. Ήδη το έχει επηρεάσει. Ήδη άλμπουμ δεν βγαίνουν. Άρα οι νέοι πρέπει με κάποιο τρόπο να κυκλοφορήσουν τα τραγούδια τους. Τουλάχιστον καλό θα ήταν όλοι εμείς που έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργούμε, να κρατήσουμε μία ισορροπία μεταξύ αυτού που πάει να συμβεί, ένα single ας πούμε, και μιας ολοκληρωμένης δουλειάς.

Θα ήθελα να αναφερθούμε και στη φετινή παράσταση στο Hotel Ερμού που πήρε παράταση...
Είναι ένα πολύ εξωστρεφές πρόγραμμα, το οποίο φυσικά και περιλαμβάνει και κάποια τραγούδια από το νέο δίσκο και κάποια από την παλαιότερη δισκογραφία μου. Αλλά ο λόγος που επέλεξα το Hotel Ερμού είναι διότι ήθελα να βρεθώ σε ένα μικρότερο χώρο που να μπορούν να συμβούν τα πράγματα πιο άμεσα και αποτελεσματικά. Και προσωπικά επηρεάζομαι πολύ από το χώρο στον οποίο βρίσκομαι. Αυτό είναι ένα καθαρόαιμο live. Είναι μαζί μας ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος, που είναι και το νέο μέλος στην ομάδα μου και βοήθησε πάρα πολύ στη δημιουργία του προγράμματος διότι η πρόταση έγινε κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιοδείας και δεδομένου ότι εμείς βρισκόμασταν εν κινήσει ήταν σημαντικό που υπάρχει ένας άνθρωπος ο οποίος ήταν σταθερός στην Αθήνα. Πια έχει δημιουργηθεί ένα πρόγραμμα στο οποίο εγώ περνάω πολύ καλά. Υπάρχει ένα πολύ ωραίο σημείο που τραγουδάμε πιάνο-φωνή με το Γιάννη, πράγμα το οποίο εγώ έχω να κάνω πάρα πολύ καιρό. Λέμε κάποια απ’ τα τραγούδια του Γιάννη και άλλα που αγαπάμε.

Αν ερχόταν κάποιος τώρα και σου έλεγε, Ελεωνόρα σταμάτα ότι κάνεις γιατί θέλω να κάνουμε αυτό, ποιος θα ήταν αυτός για τον οποίο θα έκανες κάτι τέτοιο...
Πολλοί είναι οι άνθρωποι που θα ήθελα να συνεργαστώ μαζί τους και αρκετοί είναι και από το θέατρο. Ευτυχώς η ζωή μου τα φέρνει έτσι που έρχονται πράγματα που με τραβάνε απ’ αυτά που κάνω. Για παράδειγμα η συνεργασία μου με το Γιώργο το Χατζιδάκι που ερμήνευσα τα τραγούδια του Μάνου από το θέατρο. Διότι ενώ δούλευα στην Άνοδο εργαζόμουν ταυτόχρονα και σε αυτό το υλικό. Άλλη μια στιγμή ήταν η Piaf στο θέατρο ή η συνεργασία μου με τη Φωτεινή Βελεσιώτου. Τώρα το Hotel Ερμού. Και εν συνεχεία θα γίνουν κάποιες εμφανίσεις στο εξωτερικό και στη Θεσσαλονίκη. Πάντα όμως είμαι ανοιχτή σε νέες προτάσεις ανθρώπων που θαυμάζω και θα με παρασύρουν σε κάτι διαφορετικό.

Η Ελεωνόρα ακροάτρια έχει δώσει τη θέση της στην Ελεωνόρα επαγγελματία; Δηλαδή πια έχει αλλάξει ο τρόπος που ακούς τραγούδια άλλων ή ένα νέο τραγούδι για δικό σου δίσκο;
Κατ’ αρχάς σαν ακροάτρια τραγουδιών ενός άλλου είμαι πολύ καθαρή όπως ήμουν παλιά. Ας πούμε μπορεί ένα τραγούδι να μην είναι του γούστου μου αλλά θα παραδεχτώ πως είναι ένα ταιριαστό τραγούδι. Αλλά αυτό γινόταν πάντα.

Εγώ αναφέρομαι στις περιπτώσεις που ακούς ένα τραγούδι και μπορεί να σκεφτείς πως ενώ είναι ένα ωραίο τραγούδι δεν θα ακουστεί τόσο.
Αυτό συμβαίνει μόνο στις δικές μου δουλειές. Δηλαδή να υπάρχουν κάποια τραγούδια που να είναι πολύ αγαπητά σε μένα, αλλά να γνωρίζω πως δε θα αγαπηθούν από τον κόσμο. Αλλά θα αγαπηθούν από κάποιους λίγους που ανακαλύπτουν τη δουλειά σιγά σιγά. Γιατί πιστεύω ότι οι άνθρωποι συντονιζόμαστε με τα ίδια ή περίπου ίδια τραγούδια, οπότε αν για κάτι χτυπάει η δική μου καρδιά, ομοίως θα συγκινηθεί και κάποιος τη στιγμή που το ακούει.

Και νομίζω ότι αυτοί που τα ξέρουν τα αγαπούν λίγο παραπάνω αυτά τα τραγούδια…
Ακριβώς και πολλές φορές δεν τα έχω πει ποτέ αυτά τα τραγούδια στο live σου. Διότι δεν είμαι ένας άνθρωπος που έχω το σθένος να επιμείνω σε κάτι πάρα πολύ. Το ζητούμενο μου στο live είναι άλλο. Δεν θέλω να αλλάξω τη γνώμη κανενός γι’ αυτό που είμαι. Θέλω απλά να τον κάνω να περάσει όμορφα και να επικοινωνήσουμε. Μπορεί να είναι και από αδυναμία, αλλά νομίζω είναι από θέση. Δεν θέλω να προτείνω κάτι εκείνη τη στιγμή. Θέλω να περάσει καλά και άμα γουστάρει μόλις πάει στο σπίτι να ακούσει και εκείνα τα τραγούδια που μπορεί να αγαπώ, αλλά να μην έχω καταφέρει ποτέ να πω στα live μου.

Αν σε κάποια ζωντανή σου εμφάνιση πρέπει να πεις κάποιο τραγούδι, ας πούμε ευχάριστο ενώ εσύ δεν είσαι καλά εκείνο το βράδυ. Για σένα είναι πρόκληση αυτό; Είναι κομμάτι της δουλειάς το να πρέπει εκείνη τη στιγμή ως ρόλος να υποστηρίξεις και ένα χαρούμενο τραγούδι ή τυχαίνει να πεις ότι αυτά τα δύο δεν θα τα πω απόψε;
Όχι, δεν έχει χρειαστεί να απορρίψω ένα χαρούμενο τραγούδι, παρόλο που έχει τύχει να υπάρχουν βραδιές στις οποίες δεν ήμουν καλά. Αλλά έχω την μεγάλη χαρά να δείχνω αυτά που αισθάνομαι στο live, ακόμα κι αν αυτό δεν είναι πάντα αρεστό. Παρόλα αυτά δε βγάζω ένα χαρούμενο τραγούδι. Διότι αφήνομαι να με συνεπάρει ο κόσμος. Και δεν είναι θέμα ρόλου. Είναι ότι αισθάνομαι πως αυτό το πράγμα μπορώ να το υπηρετήσω. Να αφεθώ δηλαδή στο συναίσθημα του τραγουδιού και να το υπηρετήσω άσχετα με την δική μου συναισθηματική κατάσταση.

Μία τελευταία ερώτηση. Υπήρξε ένας άνθρωπος στα πρώτα βήματά σου που να σε ενδιέφερε τόσο η γνώμη του που στην περίπτωση που η γνώμη του ήταν αρνητική να σε αποθαρρύνει.
Γενικά είμαι ένας άνθρωπος που μου αρέσει καλλιτέχνες που θαυμάζω να έρχονται και να βλέπουν το πρόγραμμά μου. Πιστεύω ότι μπορεί να διακρίνει κάποια πράγματα καλύτερα. Και φυσικά αν διακρίνει κάποια πρόοδο θα χαρώ πάρα πολύ. Όμως είτε είναι καλό είτε όχι είμαι ένας άνθρωπος που ακούει την γνώμη όλων των ανθρώπων. Αν και νομίζω πως δημιουργείται μία άλλου είδους σχέση ώστε να έρθει κάποιος στο καμαρίνι να πει τη γνώμη του.

Πάντως αν κάποιος καλλιτέχνης, ο οποίος είναι ας πούμε ο λόγος που ξεκίνησες να τραγουδάς δεν επικροτήσει την προσπάθειά σου φαντάζομαι σου περνάει απ’ το μυαλό το «γιατί τα κάνω όλα αυτά;»
Η αλήθεια είναι πως δεν έχω δεχτεί κάποιο αρνητικό σχόλιο από κάποιον που λατρεύω. Αλλά σαφώς θα παίξει ρόλο. Σε ότι αφορά εμένα πάντως είχα τη χαρά να συνυπάρξω με ανθρώπους που αποτέλεσαν για μένα σοβαρές αξίες, όπως ο Γιώργος Νταλάρας, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Λαυρέντης Μαχαιριτσας και άλλοι και οι οποίο με ενθάρρυναν στα πρώτα μου βήματα.

Σε ευχαριστώ πολύ Ελεωνόρα
Κι εγώ σε ευχαριστώ

_______________________________________________________

Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη θα συνεχίσει να εμφανίζεται στο Hotel Ερμού και τις Κυριακές 23/12, 30/12/2018, 6/1 και 13/1/2019. 

Μαζί της οι: Μιχάλης Καπηλίδης – Ντραμς, Δημήτρης Μπαρμπαγάλας – ακουστική και ηλεκτρική Κιθάρα, Νίκος Πασσαλίδης – Μπουζούκι, λαούτο, μαντολίνο, ακουστική κιθάρα, Βασίλης Νησσόπουλος – Μπάσο, Peter Macrae Jaques – πνευστά και Ντίνος Χατζηιορδάνου – Ακορντεόν.

HOTEL ΕΡΜΟΥ
Ερμού 152
Παρασκευή και Σάββατο, σήμερα 7 και αύριο 8 Δεκεμβρίου και 14/15 Δεκεμβρίου.
Ώρα έναρξης: 23:00 μ.μ.
Κυριακές 23/12, 30/12/2018, 6/1 & 13/1/2019, ώρα έναρξης 20:30.
Τηλ. Επικοινωνίας και κρατήσεων: 210.3463003