Ακολουθήστε μας στο Google news
Tι ακριβώς είναι η salsa music;
Με τον όρο «Salsa» εννοούμε τη μουσική με κυρίως αφρο-κουβανική καταγωγή, έτσι όπως αυτή αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε ως αυτόνομο μουσικό/κοινωνικό/πολιτιστικό φαινόμενο από τον ισπανόφωνο πληθυσμό, κυρίως πορτορικάνικης καταγωγής, της Νέας Υόρκης στις δεκαετίες του 60 και του 70. Το περιβάλλον της αμερικάνικης μεγαλούπολης, η ιδιότυπη κουλτούρα του γκέτο αλλά και η ξεχωριστή μουσική παράδοση της Νέας Υόρκης προσέθεσαν στους παλιούς ρυθμούς της Κούβας αφ΄ ενός έντονα στοιχεία jazz και αυτοσχεδιασμού, αφ΄ ετέρου μία έμφαση στον κοινωνικό και πολιτικό στίχο, που χαρακτήρισε κυρίως την Salsa της δεκαετίας του 70, που θεωρείται η «χρυσή εποχή» του είδους. Αν και η ρυθμική βάση της πατά κυρίως στο κουβανέζικο Son, εν τούτοις στην πορεία ενσωμάτωσε ποικίλλες επιρροές από το funk, τη rock, την βραζιλιάνικη μουσική και μία ευρεία γκάμα μουσικών στυλ από χώρες όπως το Πουέρτο Ρίκο, η Δομηνικανή Δημοκρατία και η Κολομβία, ώστε στην πραγματικότητα η Salsa να εξελιχθεί σε ένα υπερ-εθνικό λατινοαμερικάνικο ιδίωμα, που στην πορεία εξαπλώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του ισπανόφωνου κόσμου. Παρ’ ότι η έντονα πολιτικο-κοινωνική στιχουργία της δεκαετίας του 70 καθ΄ οδόν αντικαταστάθηκε από την ρομαντική θεματολογία και μία πιό “pop” εικόνα, η Salsa παραμένει ένα μουσικό είδος με ευρεία απήχηση κυρίως στα λαϊκά στρώματα αρκετών ισπανόφωνων χωρών και, χωρίς αμφιβολία, μία από τις πιό ισχυρές και αυθεντικές εκφράσεις της λατινοαμερικάνικης μουσικής και πολιτιστικής ταυτότητας.
Τι αποδοχή γνωρίζει το είδος στη χώρα μας; Πως ανταποκρίνεται το κοινό στην εκπομπή σου όταν παίζεις σάλσα;
Μέχρι σχετικά πρόσφατα η Salsa ήταν ελάχιστα γνωστή στην Ελλάδα. Ωστόσο, τα τελευταία 5-6 χρόνια, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη έτσι και στην Ελλάδα ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων έχει προσεγγίσει τη Salsa μέσα από τον χορό της, που είναι σήμερα ο πιό δημοφιλής λατινοαμερικάνικος χορός στον κόσμο. Η ξαφνική δημοφιλία του salsa χορού έδωσε σίγουρα νέα πνοή στη διεθνή απήχηση της μουσικής καθεαυτής, από την άλλη όμως πιστεύω πως μετακίνησε την προσοχή από την ουσία, που είναι η μουσική, στο απλώς διασκεδαστικό παράγωγο της, που είναι ο χορός, ώστε πολλοί από αυτούς που στην Ευρώπη (και την Ελλάδα) δηλώνουν «οπαδοί της Salsa» στην πραγματικότητα ελάχιστα ενδιαφέρονται (ή μπορούν) να την κατανοήσουν ως αυτό που είναι, δηλαδή ένα μουσικό είδος με βαθιές ρίζες στον λαϊκό πολιτισμό της Καραϊβικής και αντ’ αυτού, επικεντρώνονται στην χορευτική τεχνική, που ως σωματική γλώσσα είναι, τρόπον τινά, πιό προσβάσιμη στους «απ’έξω». Στις ραδιοφωνικές εκμπομπές μου η Salsa αποτελεί βασικό συστατικό, καθώς ενσωματώνει τον αρχετυπικό latin ρυθμό, ένα υψηλό επίπεδο μουσικής τέχνης ως προς την ενορχήστρωση και την ερμηνεία, συχνά ενδιαφέροντες στίχους και, τελικά, λειτουργεί ως σημείο αναφοράς αυτού που εγώ εννοώ «λατινικότητα». Φυσικό είναι ένα μουσικό είδος με τόσο ισχυρά αισθητικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά να ξενίζει ένα μέρος του μεγάλου κοινού, όμως αυτό στην Ελλάδα συμβαίνει ούτως ή άλλως αν δεν παίζεις mainstream μουσική.
Βρίσκεις ομοιότητες ανάμεσα στο λατινοαμαρικάνικο και το μεσογειακό ταπεραμέντο; Ή, όχι;
Υπάρχουν σίγουρα κάποιες ομοιότητες, όμως οι διαφορές είναι μάλλον περισσότερες και προέρχονται από το γεγονός ότι η κουλτούρα και η ιστορία μας είναι αρκετά διαφορετικές. Στη Λατινική Αμερική η πολιτιστική ταυτότητα υπαγορεύεται κυρίως από το αποικιακό παρελθόν και την επιμειξία των φυλών, ενώ ειδικά σε ό,τι αφορά την χορευτική μουσική η αφρικανική επιρροή είναι κυρίαρχη. Φυσικά η εξωστρέφεια είναι χαρακτηριστικό και των δύο, θα έλεγα όμως ότι οι Λατινοαμερικάνοι έχουν πιό έντονη την αίσθηση του εφήμερου απ΄ότι εμείς, που είμαστε λίγο πιό σκεπτικοί και φιλοσοφημένοι όπως όλοι οι «παλιοί» λαοί. Εχω, πάντως, την εντύπωση ότι οι Λατινοαμερικάνοι γενικά παίρνουν τη μουσική πιό σοβαρά απ΄ότι οι σημερινοί Ελληνες, που τείνουμε να την αντιλαμβανόμαστε μόνο μέσα από την ψυχαγωγική της διάσταση.
Πόσο είναι το κοινό που ακούει λάτιν στην Ελλάδα; Βλέπεις το τελευταίο διάστημα να υπάρχει μεγαλύτερη κινητικότητα, περισσότερο ενδιαφέρον για το είδος;
Αν ως “latin” θεωρήσουμε όλη τη γκάμα των ισπανόφωνων μουσικών ειδών και όχι μόνο τη Salsa, θα έλεγα ότι χωρίς αμφιβολία το κοινό που δυνητικώς ακούει τέτοια (ή και τέτοια) μουσική έχει πολλαπλασιαστεί στο τελευταίο διάστημα. Αυτό οφείλεται αφ΄ενός στο όλο και λιγότερο ενδιαφέρον που παρουσιάζει η αγγλόφωνη και ελληνική mainstream μουσική, αφ΄ετέρου στη μεγαλύτερη έκθεση που απολαμβάνει, πλέον, η ισπανόφωνη μουσική στα ελληνικά MME σε σχέση με το παρελθόν. Σημαντική είναι, ακόμα, η στροφή πολλών Ελλήνων στην εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας που, αν δεν κάνω λάθος, είναι σήμερα η δεύτερη δημοφιλέστερη ξένη γλώσσα στην Ελλάδα μετά τα αγγλικά.
Πες μας ένα Top 5 καλλιτεχνών της σάλσα σύμφωνα με τη δική σου άποψη...
Χωρίς αξιολογική σειρά θα έβαζα τους :
Ruben Blades (ο «διανοούμενος» και πολιτικός ακτιβιστής της Salsa),
Willie Colon (μουσικός και παραγωγός με τεράστια επιρροή στην εξέλιξη του είδους), Eddie Palmieri (ο κατ΄εξοχήν πειραματιστής)
Hector Lavoe (ο δημοφιλέστερος ερμηνευτής που ανέδειξε το είδος) και
Celia Cruz (η μυθική περσόνα από την Κούβα που η φήμη της ξεπέρασε κατά πολύ τα στενά όρια της Salsa),
συν τον Tite Curet Alonso που, χωρίς να παίζει κάποιο όργανο ή να τραγουδά, συνέθεσε τα περισσότερα σπουδαία τραγούδια του είδους.
Αποσπάσματα της συνέντευξης δημοσιεύτηκαν την προηγούμενη Κυριακή στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Διαβάστε ολόκληρο το συγκεκριμένο ρεπορτάζ εδώ
Διαβάστε και το βιογραφικό του Βασίλη Σταματίου
Ο Βασίλης Σταματίου, ο πιο δημοφιλής λάτιν ραδιοφωνικός παραγωγός (αυτό το διάστημα βρίσκεται εκτός του «Kosmos 93,6» λόγω των γνωστών θεμάτων με τους συμβασιούχους στην ΕΡΤ) μιλάει στο e-tetRadio, ως ο πλέον ειδικός, για τη salsa music. Επισκεφτείτε και το site του όσοι ενδιαφέρεστε για λατινοαμερικάνικες μουσικές.
09 Δεκεμβρίου 2009Ο Βασίλης Σταματίου, ο πιο δημοφιλής λάτιν ραδιοφωνικός παραγωγός (αυτό το διάστημα βρίσκεται εκτός του «Kosmos 93,6» λόγω των γνωστών θεμάτων με τους συμβασιούχους στην ΕΡΤ) μιλάει στο e-tetRadio, ως ο πλέον ειδικός, για τη salsa music. Επισκεφτείτε και το site του όσοι ενδιαφέρεστε για λατινοαμερικάνικες μουσικές.Tι ακριβώς είναι η salsa music;
Με τον όρο «Salsa» εννοούμε τη μουσική με κυρίως αφρο-κουβανική καταγωγή, έτσι όπως αυτή αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε ως αυτόνομο μουσικό/κοινωνικό/πολιτιστικό φαινόμενο από τον ισπανόφωνο πληθυσμό, κυρίως πορτορικάνικης καταγωγής, της Νέας Υόρκης στις δεκαετίες του 60 και του 70. Το περιβάλλον της αμερικάνικης μεγαλούπολης, η ιδιότυπη κουλτούρα του γκέτο αλλά και η ξεχωριστή μουσική παράδοση της Νέας Υόρκης προσέθεσαν στους παλιούς ρυθμούς της Κούβας αφ΄ ενός έντονα στοιχεία jazz και αυτοσχεδιασμού, αφ΄ ετέρου μία έμφαση στον κοινωνικό και πολιτικό στίχο, που χαρακτήρισε κυρίως την Salsa της δεκαετίας του 70, που θεωρείται η «χρυσή εποχή» του είδους. Αν και η ρυθμική βάση της πατά κυρίως στο κουβανέζικο Son, εν τούτοις στην πορεία ενσωμάτωσε ποικίλλες επιρροές από το funk, τη rock, την βραζιλιάνικη μουσική και μία ευρεία γκάμα μουσικών στυλ από χώρες όπως το Πουέρτο Ρίκο, η Δομηνικανή Δημοκρατία και η Κολομβία, ώστε στην πραγματικότητα η Salsa να εξελιχθεί σε ένα υπερ-εθνικό λατινοαμερικάνικο ιδίωμα, που στην πορεία εξαπλώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του ισπανόφωνου κόσμου. Παρ’ ότι η έντονα πολιτικο-κοινωνική στιχουργία της δεκαετίας του 70 καθ΄ οδόν αντικαταστάθηκε από την ρομαντική θεματολογία και μία πιό “pop” εικόνα, η Salsa παραμένει ένα μουσικό είδος με ευρεία απήχηση κυρίως στα λαϊκά στρώματα αρκετών ισπανόφωνων χωρών και, χωρίς αμφιβολία, μία από τις πιό ισχυρές και αυθεντικές εκφράσεις της λατινοαμερικάνικης μουσικής και πολιτιστικής ταυτότητας.
Τι αποδοχή γνωρίζει το είδος στη χώρα μας; Πως ανταποκρίνεται το κοινό στην εκπομπή σου όταν παίζεις σάλσα;
Μέχρι σχετικά πρόσφατα η Salsa ήταν ελάχιστα γνωστή στην Ελλάδα. Ωστόσο, τα τελευταία 5-6 χρόνια, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη έτσι και στην Ελλάδα ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων έχει προσεγγίσει τη Salsa μέσα από τον χορό της, που είναι σήμερα ο πιό δημοφιλής λατινοαμερικάνικος χορός στον κόσμο. Η ξαφνική δημοφιλία του salsa χορού έδωσε σίγουρα νέα πνοή στη διεθνή απήχηση της μουσικής καθεαυτής, από την άλλη όμως πιστεύω πως μετακίνησε την προσοχή από την ουσία, που είναι η μουσική, στο απλώς διασκεδαστικό παράγωγο της, που είναι ο χορός, ώστε πολλοί από αυτούς που στην Ευρώπη (και την Ελλάδα) δηλώνουν «οπαδοί της Salsa» στην πραγματικότητα ελάχιστα ενδιαφέρονται (ή μπορούν) να την κατανοήσουν ως αυτό που είναι, δηλαδή ένα μουσικό είδος με βαθιές ρίζες στον λαϊκό πολιτισμό της Καραϊβικής και αντ’ αυτού, επικεντρώνονται στην χορευτική τεχνική, που ως σωματική γλώσσα είναι, τρόπον τινά, πιό προσβάσιμη στους «απ’έξω». Στις ραδιοφωνικές εκμπομπές μου η Salsa αποτελεί βασικό συστατικό, καθώς ενσωματώνει τον αρχετυπικό latin ρυθμό, ένα υψηλό επίπεδο μουσικής τέχνης ως προς την ενορχήστρωση και την ερμηνεία, συχνά ενδιαφέροντες στίχους και, τελικά, λειτουργεί ως σημείο αναφοράς αυτού που εγώ εννοώ «λατινικότητα». Φυσικό είναι ένα μουσικό είδος με τόσο ισχυρά αισθητικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά να ξενίζει ένα μέρος του μεγάλου κοινού, όμως αυτό στην Ελλάδα συμβαίνει ούτως ή άλλως αν δεν παίζεις mainstream μουσική.
Βρίσκεις ομοιότητες ανάμεσα στο λατινοαμαρικάνικο και το μεσογειακό ταπεραμέντο; Ή, όχι;
Υπάρχουν σίγουρα κάποιες ομοιότητες, όμως οι διαφορές είναι μάλλον περισσότερες και προέρχονται από το γεγονός ότι η κουλτούρα και η ιστορία μας είναι αρκετά διαφορετικές. Στη Λατινική Αμερική η πολιτιστική ταυτότητα υπαγορεύεται κυρίως από το αποικιακό παρελθόν και την επιμειξία των φυλών, ενώ ειδικά σε ό,τι αφορά την χορευτική μουσική η αφρικανική επιρροή είναι κυρίαρχη. Φυσικά η εξωστρέφεια είναι χαρακτηριστικό και των δύο, θα έλεγα όμως ότι οι Λατινοαμερικάνοι έχουν πιό έντονη την αίσθηση του εφήμερου απ΄ότι εμείς, που είμαστε λίγο πιό σκεπτικοί και φιλοσοφημένοι όπως όλοι οι «παλιοί» λαοί. Εχω, πάντως, την εντύπωση ότι οι Λατινοαμερικάνοι γενικά παίρνουν τη μουσική πιό σοβαρά απ΄ότι οι σημερινοί Ελληνες, που τείνουμε να την αντιλαμβανόμαστε μόνο μέσα από την ψυχαγωγική της διάσταση.
Πόσο είναι το κοινό που ακούει λάτιν στην Ελλάδα; Βλέπεις το τελευταίο διάστημα να υπάρχει μεγαλύτερη κινητικότητα, περισσότερο ενδιαφέρον για το είδος;
Αν ως “latin” θεωρήσουμε όλη τη γκάμα των ισπανόφωνων μουσικών ειδών και όχι μόνο τη Salsa, θα έλεγα ότι χωρίς αμφιβολία το κοινό που δυνητικώς ακούει τέτοια (ή και τέτοια) μουσική έχει πολλαπλασιαστεί στο τελευταίο διάστημα. Αυτό οφείλεται αφ΄ενός στο όλο και λιγότερο ενδιαφέρον που παρουσιάζει η αγγλόφωνη και ελληνική mainstream μουσική, αφ΄ετέρου στη μεγαλύτερη έκθεση που απολαμβάνει, πλέον, η ισπανόφωνη μουσική στα ελληνικά MME σε σχέση με το παρελθόν. Σημαντική είναι, ακόμα, η στροφή πολλών Ελλήνων στην εκμάθηση της ισπανικής γλώσσας που, αν δεν κάνω λάθος, είναι σήμερα η δεύτερη δημοφιλέστερη ξένη γλώσσα στην Ελλάδα μετά τα αγγλικά.
Πες μας ένα Top 5 καλλιτεχνών της σάλσα σύμφωνα με τη δική σου άποψη...
Χωρίς αξιολογική σειρά θα έβαζα τους :
Ruben Blades (ο «διανοούμενος» και πολιτικός ακτιβιστής της Salsa),
Willie Colon (μουσικός και παραγωγός με τεράστια επιρροή στην εξέλιξη του είδους), Eddie Palmieri (ο κατ΄εξοχήν πειραματιστής)
Hector Lavoe (ο δημοφιλέστερος ερμηνευτής που ανέδειξε το είδος) και
Celia Cruz (η μυθική περσόνα από την Κούβα που η φήμη της ξεπέρασε κατά πολύ τα στενά όρια της Salsa),
συν τον Tite Curet Alonso που, χωρίς να παίζει κάποιο όργανο ή να τραγουδά, συνέθεσε τα περισσότερα σπουδαία τραγούδια του είδους.
Αποσπάσματα της συνέντευξης δημοσιεύτηκαν την προηγούμενη Κυριακή στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία. Διαβάστε ολόκληρο το συγκεκριμένο ρεπορτάζ εδώ
Διαβάστε και το βιογραφικό του Βασίλη Σταματίου