Ακολουθήστε μας στο Google news
- Και μπορώ να διαβεβαιώσω ότι πέρα από τις ειδικότερες εξαιρέσεις (ήτοι: σε κάθε πόλη θα βρείς είτε ένα καλό ραδιόφωνο, είτε μία «διαφορετική» εκπομπή ή απλά κάτι που στο μέτρο του δυνατού να ξεχωρίζει από την γραμμή) η μπάντα των FM είτε στην Αμαλιάδα είσαι, είτε στην Αλεξανδρούπολη μοιάζει να είναι αφόρητα εναρμονισμένη, σχεδόν ευθυγραμμισμένη.
- Τουλάχιστον στα ραδιόφωνα της... βαθιάς Θεσσαλίας το πρόγραμμα διακόπτεται αρκετές φορές από υπέρ το δέον γραφικές διαφημίσεις για κοπάδια που πωλούνται με δώρο το τσοπανόσκυλο, για στάνες που μισθώνονται σε κατέχοντες επαγγελματική πείρα κλπ, που αν μη τι άλλο προσδίδουν τοπικό χρώμα στο ραδιοφωνικό γίγνεσθαι της περιοχής
- Κατά τα λοιπά όμως, παντού υπάρχει ένα ραδιόφωνο (και καλά) νεανικό, με ξένη «φρέσκια» μουσική, με παραγωγούς που φωνάζουν, χοροπηδάνε και περνάνε καλά. Με χορηγούς τοπικά club και υπερτοπικά energy drinks, που κάθε τριήμερο διοργανώνουν το «μεγαλύτερο πάρτυ της χρονιάς» και μοιράζουν κουπόνια για ποτά. Παντού υπάρχει κάτι παρόμοιο, αλλά στο πιο ποιοτικό, που και καλά θέλει να γίνει ο Best του Νομού Δράμας. Και φυσικά παντού υπάρχουν «δύο-έργα-λαϊκόποπ». Ένα ατέλειωτο «ντάμπα-ντούμπα», διακοπτόμενο από ρεφρενάκια της οκάς μπροστά στα οποία ο Παπαγάλος του ΛΕ-ΠΑ μοιάζει με ποιήμα του Λειβαδίτη. Το «ντάμπα-ντούμπα» τούτο δεν σε εγκαταλείπει ποτέ. Λίγο μετακινείς τη βελόνα καθώς μετακινείσαι από νομό σε νομό και πέφτεις και πάλι πάνω του.
- Και νομίζω ότι το έχω ξαναγράψει, αλλά κάθε φορά επιβεβαιώνεται με πιο δραματικό τρόπο: όποια ώρα του 24ώρου, οπουδήποτε βρίσκεσαι... είτε είναι ανήμερα Πρωτοχρονιάς, είτε Μεγάλη Παρασκευή, στο ελληνικό ραδιόφωνο μεταδίδεται ένα τραγούδι του Μιχάλη Χατζηγιάννη! Δοκιμάστε το και θα με θυμηθείτε. Ο Χατζηγιάννης είναι κάτι παραπάνω από αυτό που θέλουν τα ραδιόφωνα. Είναι ο άνθρωπος airplay πλέον! Τέλος!
- Από εκεί και πέρα, αν όπου κι αν πηγαίνετε , επιλέγετε να τρώτε στα Goody’s για να αισθάνεστε οικεία και σαν το σπίτι σας, τότε δεν έχετε παρά να ακούτε μόνο κρατικό ραδιόφωνο και να αγνοείτε τα τοπικά. Ειδικά αν ταξιδεύετε βράδυ...
- Μετά τις 11 και μέχρι τις 2 στη συχνότητα της ΝΕΤ παίζουν μπάλα οι δύο απόλυτα επικοινωνιακές και συμμετοχικές εκπομπές του ελληνικού ραδιοφώνου. Νανά Τσούμα και Κάτω Από Το Κιόσκι, Μάνος Τσιλιμίδης και Άγρυπνος στη ΝΕΤ. Με ακροατήρια σκληροπυρηνικά, αλλά και περαστικούς ακροατές που άμεσα μπαίνουν στο κόλπο.
- Η πρώτη με πολύ ιδιαίτερη φωνή –ανάμεσα στο νάζι και στην ευχάριστη ειρωνεία- ο δεύτερος πιο απόλυτος και σχεδόν σνομπ απέναντι σε ότι τον ενοχλεί από όσα του λένε/ γράφουν οι ακροατές του. Ο Τσιλιμίδης κάποτε έκανε εκπομπή στον πρώτο τηλεοπτικό ΣΚΑΪ και το ... αμίμητο στυλ του έφτασε να γίνει και αντικείμενο μίας εκ των πλέον επιτυχημένων μιμήσεων του Μητσικώστα. Μετά από πολύ καιρό που τον άκουγα το συνειδητοποίησα αυτό, κυρίως λόγω του χαρακτηριστικού επιθέτου.
- Η Τσούμα κινείται κυρίως βάση μηνυμάτων. Πέντε τουλάχιστον βασικοί ακροατές στέλνουν από δέκα μηνύματα ο καθένας σε καθημερινή βάση. Ο «Σιτσιλιάνος» κλπ. οι οποίοι το πρώτο μισάωρο το μόνο που κάνουν είναι να χαιρετάν ο ένας τον άλλον. Ενίοτε βάζει και θέμα προς συζήτηση, αλλά όποτε πέτυχα κάτι τέτοιο προκύπτει μπάχαλο. Λίγες μέρες μετά το Πολυτεχνείο έβαλε θέμα για προσωπικές αναμνήσεις από εκείνη τη βραδιά και βγήκαν στις γραμμές όλοι οι νοσταλγοί της Χούντας να καταθέσουν ότι... δεν υπήρξε κανείς νεκρός!
- Ο Τσιλιμίδης είναι αρκετά αυστηρός με τους ακροατές. Αν κάποιος του την σπάσει, του τη λέει κανονικά και τον κλείνει. Δεν ανέχεται απαγγελίες ποιημάτων, σε στυλ Τηλέ Άστυ, δεν ανέχεται μοναχικούς που αναζητούν αδελφή ψυχή και θέλουν να δώσουν το τηλέφωνο τους, δεν ανέχεται ιστορίες πόνου. Κοινώς κάνει οτιδήποτε για να μην του βγει η εκπομπή reality. Και καλά κάνει ο άνθρωπος δηλαδή... Τσιλιμίδης rulez για να πω την αλήθεια. Είναι πολύ μπροστά ο τύπος. Το καλύτερο μου είναι όταν τον παίρνουν οι γιαγιάδες για να τον ρωτήσουν που μπορούν να βρουν το βιβλίο του... Ίδιον της εκπομπής και τα αυτοσχέδια ηχητικά κολάζ με ατάκες από παλιές ελληνικές ταινίες, που παίζουν διαλογικά με τον Τσιλιμίδη να δηλώνει άγρυπνος στη ΝΕΤ. Οι ακροατές τα ζητάν μετά μανίας και κάποια είναι όντως αρκετά επιτυχημένα.
- Η Νανά από την άλλη μοιράζει βιβλία, εκφωνεί αποσπάσματα από blogs και «παίζει» με τους ακροατές που θέλουν να μάθουν πώς είναι εμφανισιακά, αν έχει σχέση και τί της αρέσει στο sex. Γενικά τους ντριμπλάρει καλά και αποφεύγει επιμελώς τις ακραίες καταστάσεις. Οι οποίες καταστάσεις σε όλες τις εκπομπές επικοινωνίας είναι εύκολο να δημιουργηθούν. Βλέπε και παραπάνω...
- Αυτό το τρίωρο λοιπόν, παρότι φαινομενικά είναι ένα όμοιο σκηνικό που επαναλαμβάνεται σε καθημερινή βάση, είναι απόλυτα εθιστικό, ειδικά προς ακρόαση σε καθεστώς νυχτερινής οδήγησης. Πέραν του ότι κρατάει ξύπνιο τον οδηγό, έχει γενικότερα μία αύρα παραδοσιακού ραδιοφώνου, έτσι όπως οι περισσότεροι μάθαμε να το αγαπάμε πίσω στη δεκαετία του 80. Είναι σαν μία σφήνα καλώς εννοούμενου πειρατικού ραδιοφώνου, που όμως δημιουργείται από επαγγελματίες και με σαφώς επαγγελματικό προσανατολισμό.
- Η μουσική και στις δύο εκπομές είναι στο background κυρίως και κατά κυριολεξία έρχεται από κάθε πιθανό και απίθανο είδος. Η Νανά μεταδίδει και ξένο ρεπερτόριο, στον Τσιλιμίδη δεν έχω πετύχει κάτι ανάλογο. Σε αυτόν όμως βρίσκεις από βαριά λαϊκά μέχρι Ρωμανό! Ενίοτε υπάρχουν και live κομπανίες στο studio, αλλά και ένας τρομερός κανταδόρος που τηλεφωνεί και δίνει performance από το σπίτι του.
- Όσοι ακούνε πολύ ραδιόφωνο, ξέρουν ότι οι εκπομπές αυτού του είδους είναι κατά βάση επικίνδυνο εγχείρημα. Ένας περίεργος, ένας πειραγμένος... ένας «ανώμαλος» στην τελική μπορεί με ένα τηλεφώνημα ή ένα «λάθος» μήνυμα να τινάξει όλη την εκπομπή στον αέρα και να τρέχεις και να μην φτάνεις. Αμφότεροι οι δύο παραγωγοί της ΝΕΤ ισορροπούν κάθε βράδυ σε αυτό το κλίμα θεμιτής και «άρρωστης» επικοινωνίας με τους ακροατές. Κατά βάση τα καταφέρνουν. Ο Τσιλιμίδης αν δει ότι η εκπομπή «ξεφεύγει» κόβει τηλέφωνα και μηνύματα και παίρνει την κατάσταση στα χέρια του. Η Νανά το ρίχνει στα νάζια... ενάντια στους άτακτους ακροατές.
- Τελικά και καθότι ακόμη δεν έχει έρθει η ώρα για το Κιόσκι και τον Άγρυπνο, έχω κολλήσει εδώ στην Έβρο όλη μέρα με το Ράδιο Υπάρχω, με τίμιο και ειλικρινές λαϊκό πρόγραμμα. Από το όνομα του σταθμού κατανοεί κανείς το περιεχόμενο πιστεύω. Ψάχνω και βρίσκω ότι Ράδιο Υπάρχω... υπάρχει και στο Ρέθυμνο! Αθάνατε Καζαντζίδη! Λίγο παρακάτω βρίσκω σε συνοικιακή pub αφίσα για τον... πρώτο «χορό» του Ράδιο Υπάρχω, αλλά μέχρι την Παρασκευή θα έχω φύγει ρε γαμώτο.
- Παραπέρα στην μπάντα των FM του Έβρου βρίσκω Εβροσκάι, Εβροκύματα Αριστερά στα FM... και Radio Dee Jay. Και τελικά αρχίζω όντως να αισθάνομαι οικεία.
- Την επόμενη εβδομάδα in a radio theater near you...το λοιπόν
Όπως έχω ξαναγράψει, ταξιδεύω πολύ με το αυτοκίνητο, όλο το χρόνο. Που πάει να πει ότι ψάχνω να ακούσω ραδιόφωνο σε κάθε άκρη της χώρας, όπου σταθώ και βρεθώ. Με την ελπίδα βέβαια να διακρίνω ποιοτικές διαφορές από τόπο σε τόπο. Αλλά η ελπίδα πεθαίνει πρώτη συνήθως.
11 Δεκεμβρίου 2009- Όπως έχω ξαναγράψει, ταξιδεύω πολύ με το αυτοκίνητο, όλο το χρόνο. Παρότι δεν είμαι ούτε πωλητής, ούτε ιατρικός επισκέπτης, ούτε γενικά επαγγελματίας που δειγματίζει με εταιρικό αυτοκίνητο. Χωρίς βέβαια να έχω κάτι κατά όλω αυτών των επαγγελματικών κατηγοριών. Που πάει να πει ότι ψάχνω να ακούσω ραδιόφωνο σε κάθε άκρη της χώρας, όπου σταθώ και βρεθώ. Με την ελπίδα βέβαια να διακρίνω ποιοτικές διαφορές από τόπο σε τόπο. Αλλά η ελπίδα πεθαίνει πρώτη συνήθως.- Και μπορώ να διαβεβαιώσω ότι πέρα από τις ειδικότερες εξαιρέσεις (ήτοι: σε κάθε πόλη θα βρείς είτε ένα καλό ραδιόφωνο, είτε μία «διαφορετική» εκπομπή ή απλά κάτι που στο μέτρο του δυνατού να ξεχωρίζει από την γραμμή) η μπάντα των FM είτε στην Αμαλιάδα είσαι, είτε στην Αλεξανδρούπολη μοιάζει να είναι αφόρητα εναρμονισμένη, σχεδόν ευθυγραμμισμένη.
- Τουλάχιστον στα ραδιόφωνα της... βαθιάς Θεσσαλίας το πρόγραμμα διακόπτεται αρκετές φορές από υπέρ το δέον γραφικές διαφημίσεις για κοπάδια που πωλούνται με δώρο το τσοπανόσκυλο, για στάνες που μισθώνονται σε κατέχοντες επαγγελματική πείρα κλπ, που αν μη τι άλλο προσδίδουν τοπικό χρώμα στο ραδιοφωνικό γίγνεσθαι της περιοχής
- Κατά τα λοιπά όμως, παντού υπάρχει ένα ραδιόφωνο (και καλά) νεανικό, με ξένη «φρέσκια» μουσική, με παραγωγούς που φωνάζουν, χοροπηδάνε και περνάνε καλά. Με χορηγούς τοπικά club και υπερτοπικά energy drinks, που κάθε τριήμερο διοργανώνουν το «μεγαλύτερο πάρτυ της χρονιάς» και μοιράζουν κουπόνια για ποτά. Παντού υπάρχει κάτι παρόμοιο, αλλά στο πιο ποιοτικό, που και καλά θέλει να γίνει ο Best του Νομού Δράμας. Και φυσικά παντού υπάρχουν «δύο-έργα-λαϊκόποπ». Ένα ατέλειωτο «ντάμπα-ντούμπα», διακοπτόμενο από ρεφρενάκια της οκάς μπροστά στα οποία ο Παπαγάλος του ΛΕ-ΠΑ μοιάζει με ποιήμα του Λειβαδίτη. Το «ντάμπα-ντούμπα» τούτο δεν σε εγκαταλείπει ποτέ. Λίγο μετακινείς τη βελόνα καθώς μετακινείσαι από νομό σε νομό και πέφτεις και πάλι πάνω του.
- Και νομίζω ότι το έχω ξαναγράψει, αλλά κάθε φορά επιβεβαιώνεται με πιο δραματικό τρόπο: όποια ώρα του 24ώρου, οπουδήποτε βρίσκεσαι... είτε είναι ανήμερα Πρωτοχρονιάς, είτε Μεγάλη Παρασκευή, στο ελληνικό ραδιόφωνο μεταδίδεται ένα τραγούδι του Μιχάλη Χατζηγιάννη! Δοκιμάστε το και θα με θυμηθείτε. Ο Χατζηγιάννης είναι κάτι παραπάνω από αυτό που θέλουν τα ραδιόφωνα. Είναι ο άνθρωπος airplay πλέον! Τέλος!
- Από εκεί και πέρα, αν όπου κι αν πηγαίνετε , επιλέγετε να τρώτε στα Goody’s για να αισθάνεστε οικεία και σαν το σπίτι σας, τότε δεν έχετε παρά να ακούτε μόνο κρατικό ραδιόφωνο και να αγνοείτε τα τοπικά. Ειδικά αν ταξιδεύετε βράδυ...
- Μετά τις 11 και μέχρι τις 2 στη συχνότητα της ΝΕΤ παίζουν μπάλα οι δύο απόλυτα επικοινωνιακές και συμμετοχικές εκπομπές του ελληνικού ραδιοφώνου. Νανά Τσούμα και Κάτω Από Το Κιόσκι, Μάνος Τσιλιμίδης και Άγρυπνος στη ΝΕΤ. Με ακροατήρια σκληροπυρηνικά, αλλά και περαστικούς ακροατές που άμεσα μπαίνουν στο κόλπο.
- Η πρώτη με πολύ ιδιαίτερη φωνή –ανάμεσα στο νάζι και στην ευχάριστη ειρωνεία- ο δεύτερος πιο απόλυτος και σχεδόν σνομπ απέναντι σε ότι τον ενοχλεί από όσα του λένε/ γράφουν οι ακροατές του. Ο Τσιλιμίδης κάποτε έκανε εκπομπή στον πρώτο τηλεοπτικό ΣΚΑΪ και το ... αμίμητο στυλ του έφτασε να γίνει και αντικείμενο μίας εκ των πλέον επιτυχημένων μιμήσεων του Μητσικώστα. Μετά από πολύ καιρό που τον άκουγα το συνειδητοποίησα αυτό, κυρίως λόγω του χαρακτηριστικού επιθέτου.
- Η Τσούμα κινείται κυρίως βάση μηνυμάτων. Πέντε τουλάχιστον βασικοί ακροατές στέλνουν από δέκα μηνύματα ο καθένας σε καθημερινή βάση. Ο «Σιτσιλιάνος» κλπ. οι οποίοι το πρώτο μισάωρο το μόνο που κάνουν είναι να χαιρετάν ο ένας τον άλλον. Ενίοτε βάζει και θέμα προς συζήτηση, αλλά όποτε πέτυχα κάτι τέτοιο προκύπτει μπάχαλο. Λίγες μέρες μετά το Πολυτεχνείο έβαλε θέμα για προσωπικές αναμνήσεις από εκείνη τη βραδιά και βγήκαν στις γραμμές όλοι οι νοσταλγοί της Χούντας να καταθέσουν ότι... δεν υπήρξε κανείς νεκρός!
- Ο Τσιλιμίδης είναι αρκετά αυστηρός με τους ακροατές. Αν κάποιος του την σπάσει, του τη λέει κανονικά και τον κλείνει. Δεν ανέχεται απαγγελίες ποιημάτων, σε στυλ Τηλέ Άστυ, δεν ανέχεται μοναχικούς που αναζητούν αδελφή ψυχή και θέλουν να δώσουν το τηλέφωνο τους, δεν ανέχεται ιστορίες πόνου. Κοινώς κάνει οτιδήποτε για να μην του βγει η εκπομπή reality. Και καλά κάνει ο άνθρωπος δηλαδή... Τσιλιμίδης rulez για να πω την αλήθεια. Είναι πολύ μπροστά ο τύπος. Το καλύτερο μου είναι όταν τον παίρνουν οι γιαγιάδες για να τον ρωτήσουν που μπορούν να βρουν το βιβλίο του... Ίδιον της εκπομπής και τα αυτοσχέδια ηχητικά κολάζ με ατάκες από παλιές ελληνικές ταινίες, που παίζουν διαλογικά με τον Τσιλιμίδη να δηλώνει άγρυπνος στη ΝΕΤ. Οι ακροατές τα ζητάν μετά μανίας και κάποια είναι όντως αρκετά επιτυχημένα.
- Η Νανά από την άλλη μοιράζει βιβλία, εκφωνεί αποσπάσματα από blogs και «παίζει» με τους ακροατές που θέλουν να μάθουν πώς είναι εμφανισιακά, αν έχει σχέση και τί της αρέσει στο sex. Γενικά τους ντριμπλάρει καλά και αποφεύγει επιμελώς τις ακραίες καταστάσεις. Οι οποίες καταστάσεις σε όλες τις εκπομπές επικοινωνίας είναι εύκολο να δημιουργηθούν. Βλέπε και παραπάνω...
- Αυτό το τρίωρο λοιπόν, παρότι φαινομενικά είναι ένα όμοιο σκηνικό που επαναλαμβάνεται σε καθημερινή βάση, είναι απόλυτα εθιστικό, ειδικά προς ακρόαση σε καθεστώς νυχτερινής οδήγησης. Πέραν του ότι κρατάει ξύπνιο τον οδηγό, έχει γενικότερα μία αύρα παραδοσιακού ραδιοφώνου, έτσι όπως οι περισσότεροι μάθαμε να το αγαπάμε πίσω στη δεκαετία του 80. Είναι σαν μία σφήνα καλώς εννοούμενου πειρατικού ραδιοφώνου, που όμως δημιουργείται από επαγγελματίες και με σαφώς επαγγελματικό προσανατολισμό.
- Η μουσική και στις δύο εκπομές είναι στο background κυρίως και κατά κυριολεξία έρχεται από κάθε πιθανό και απίθανο είδος. Η Νανά μεταδίδει και ξένο ρεπερτόριο, στον Τσιλιμίδη δεν έχω πετύχει κάτι ανάλογο. Σε αυτόν όμως βρίσκεις από βαριά λαϊκά μέχρι Ρωμανό! Ενίοτε υπάρχουν και live κομπανίες στο studio, αλλά και ένας τρομερός κανταδόρος που τηλεφωνεί και δίνει performance από το σπίτι του.
- Όσοι ακούνε πολύ ραδιόφωνο, ξέρουν ότι οι εκπομπές αυτού του είδους είναι κατά βάση επικίνδυνο εγχείρημα. Ένας περίεργος, ένας πειραγμένος... ένας «ανώμαλος» στην τελική μπορεί με ένα τηλεφώνημα ή ένα «λάθος» μήνυμα να τινάξει όλη την εκπομπή στον αέρα και να τρέχεις και να μην φτάνεις. Αμφότεροι οι δύο παραγωγοί της ΝΕΤ ισορροπούν κάθε βράδυ σε αυτό το κλίμα θεμιτής και «άρρωστης» επικοινωνίας με τους ακροατές. Κατά βάση τα καταφέρνουν. Ο Τσιλιμίδης αν δει ότι η εκπομπή «ξεφεύγει» κόβει τηλέφωνα και μηνύματα και παίρνει την κατάσταση στα χέρια του. Η Νανά το ρίχνει στα νάζια... ενάντια στους άτακτους ακροατές.
- Τελικά και καθότι ακόμη δεν έχει έρθει η ώρα για το Κιόσκι και τον Άγρυπνο, έχω κολλήσει εδώ στην Έβρο όλη μέρα με το Ράδιο Υπάρχω, με τίμιο και ειλικρινές λαϊκό πρόγραμμα. Από το όνομα του σταθμού κατανοεί κανείς το περιεχόμενο πιστεύω. Ψάχνω και βρίσκω ότι Ράδιο Υπάρχω... υπάρχει και στο Ρέθυμνο! Αθάνατε Καζαντζίδη! Λίγο παρακάτω βρίσκω σε συνοικιακή pub αφίσα για τον... πρώτο «χορό» του Ράδιο Υπάρχω, αλλά μέχρι την Παρασκευή θα έχω φύγει ρε γαμώτο.
- Παραπέρα στην μπάντα των FM του Έβρου βρίσκω Εβροσκάι, Εβροκύματα Αριστερά στα FM... και Radio Dee Jay. Και τελικά αρχίζω όντως να αισθάνομαι οικεία.
- Την επόμενη εβδομάδα in a radio theater near you...το λοιπόν