Έκθεση βιωσιμότητας της ΕΔΕΜ σε βάθος 3ετίας συντάχθηκε με λεφτά των ενδιαφερομένων και κατατέθηκε σήμερα το πρωί επισήμως στο υπουργείο Πολιτισμού.
03 Φεβρουαρίου 2020Λίγες ώρες προτού η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απαντήσει σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Πάνου Σκουρολιάκου
Επτασφράγιστο μυστικό κράτησαν τις τελευταίες ημέρες οι δημιουργοί μια μικρή τους έκπληξη προς την υπουργό Πολιτισμού και όσους άλλους θεωρούν υπεύθυνους για την κωλυσιεργία στην αδειοδότηση της αυτοδιαχειριζόμενης Ένωσης Δικαιούχων Έργων Μουσικής (ΕΔΕΜ): με δικά τους χρήματα, χρήματα δηλαδή των μελών του εποπτικού συμβουλίου της Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης (ΕΥΕΔ) καθώς και δημιουργών που προσφέρθηκαν να συνεισφέρουν, συντάχθηκε από ιδιωτικό ειδικευμένο γραφείο το προηγούμενο διάστημα έκθεση βιωσιμότητας της ΕΔΕΜ, σε βάθος τριετίας. Και σήμερα στις 8.30 το πρωί η έκθεση κατατέθηκε και πήρε αριθμό πρωτοκόλλου όπως προβλέπει ο Νόμος, τόσο στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), όσο και στο Κεντρικό Πρωτόκολλο του υπουργείου Πολιτισμού και στο γραφείο της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη. Η έκθεση στην οποία σύμφωνα με πληροφορίες συμπεριλαμβάνονται και αναλύονται και όλα τα απαραίτητα έξοδα που θα αντιμετωπίσει η ΕΔΕΜ (μισθός Διευθύνοντος Συμβούλου και υπαλλήλων, έξοδα αντιπροσώπων κλπ.) και προβλέπεται για την 3ετία προμήθεια ανώτερη του 20% (24,99 % για την ακρίβεια), αποδεικνύει την βιωσιμότητα της Ένωσης. Και πρωτίστως αποδυναμώνει το βασικό επιχείρημα της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη στην άρνησή της μέχρι στιγμής να αδειοδοτήσει την ΕΔΕΜ.
Η θέση του ΥΠΠΟ ήταν, ας θυμίσουμε, αυτή την οποία περιέγραφε η υπουργός πιο πρόσφατα στην... «αγέρωχη» απάντησή της στην οικογένεια Μικρούτσικου όταν έγραφε: «Βούλησή μας είναι οι δημιουργοί να έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα της αυτοδιαχείρισης της πνευματικής τους περιουσίας, αυτής που μοιράζονται με όλους εμάς. Γι' αυτό, πρέπει τα δικαιώματά τους να είναι εξασφαλισμένα μέσω ενός Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης, που θα είναι πραγματικά ανεξάρτητος, βιώσιμος και ισχυρός, ώστε να εξασφαλίζει στους δημιουργούς την ασφάλεια και τον σεβασμό, που απαιτεί το έργο τους. Για να μην βρεθούν ξανά μπροστά σε δυσάρεστες καταστάσεις, που απαξιώνουν το έργο τους και τους ίδιους, όπως συνέβη στο παρελθόν.Για τον λόγο αυτό ζητήσαμε από την ΕΔΕΜ να συντάξει μια έκθεση βιωσιμότητας, ώστε να διασφαλίζονται όλα τα παραπάνω. Προς επίρρωση των λεγομένων μου σας αναφέρω κάτι, το οποίο γνωρίζουν από τον περασμένο Οκτώβριο, οι εκπρόσωποι της ΕΔΕΜ. Το κόστος της μελέτης, που το Υπουργείο Πολιτισμού ζήτησε από τους δημιουργούς να εκπονήσουν, θα καλυφθεί από το Υπουργείο δια του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, ώστε να μην υπάρξει η παραμικρή επιβάρυνση για τους ίδιους, πολλοί εκ των οποίων αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες».
Να λοιπόν που η έκθεση βιωσιμότητας είναι έτοιμη και ταυτοχρόνως ετοιμάζεται από την εταιρεία (Deloitte Greece) το πλήρες business plan που θα παραδοθεί μέχρι το τέλος του μήνα. Οι δημιουργοί από την πλευρά τους είναι περισσότερο και από συνεπείς σε όσα τους ζήτησε η υπουργός και μάλιστα χωρίς η εκπόνηση του του περιβόητου business plan να απαιτείται δια του νόμου.
Στις 8 Οκτωβρίου 2019 η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χριστόφορου Βερναρδάκη είχε επί λέξει δηλώσει: «Προκειμένου να εγγυηθούμε την πραγματική βιωσιμότητα του νέου φορέα καλό είναι ο αρμόδιος Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας να προσκομίσει στο Υπουργείο Πολιτισμού τα οικονομικά στοιχεία που τεκμαίρουν την βιωσιμότητα ή ένα επιχειρησιακό σχέδιο (business plan) το οποίο να πείθει ότι ο νέος Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης θα είναι βιώσιμος». (από 16’ και μετά)
Απομένει να δούμε ποια θα είναι η στάση της υπουργού. Test drive είναι αναμφίβολα η απάντηση που θα δώσει στη Βουλή στην ερώτηση που έχει καταθέσει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρολιάκος - (update: διαβάστε ΕΔΩ τι συνέβη στη Βουλή).
Τι αναφέρει η ερώτηση του κυρίου Σκουρολιάκου που έχει τίτλο και θέμα τις «Σφοδρές αντιδράσεις των Ελλήνων Δημιουργών για την πολιτική των πνευματικών δικαιωμάτων του ΥΠΠΟΑ»; Ιδού:
«Το τελευταίο χρονικό διάστημα γινόμαστε αποδέκτες των έντονων αντιδράσεων των Ελλήνων Δημιουργών που προέκυψαν διότι η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού και η διοίκηση του Οργανισμού Πνευματικών Δικαιωμάτων δεν έχουν αδειοδοτήσει το νέο φορέα συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων (ΕΔΕΜ).
Η Υπουργός Πολιτισμού κωλυσιεργεί καθ’ υπέρβαση του νόμου, ενώ έχει στα χέρια της από τον περασμένο Αύγουστο θετική γνωμοδότηση από την προηγούμενη διοίκηση του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας και δεν υπογράφει την Υπουργική Απόφαση που απαιτείται ώστε να αδειοδοτηθεί ο νέος Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων που έφτιαξαν το σύνολο των Ελλήνων Δημιουργών, με σκοπό να μπορέσουν να διαχειριστούν μόνοι τους τα πνευματικά τους δικαιώματα.
Παράλληλα η νέα διοίκηση του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας αδειοδότησε μία ιδιωτικών συμφερόντων εταιρεία διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων χωρίς καν να έχει αναρτήσει το ρεπερτόριο που εκπροσωπεί. Φοβούμαστε πως στόχος είναι να οδηγηθούν οι Έλληνες δημιουργοί ξανά στον δρόμο των ιδιωτικών συμφερόντων που επί δεκαετίες καπηλεύονταν την πνευματική τους περιουσία (ΑΕΠΙ).
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού σε Επίκαιρη Ερώτηση στη Βουλή είχε δηλώσει πως θα υπογράψει άμεσα την αδειοδότηση του νέου Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης, ο οποίος εκπροσωπεί το σύνολο του ελληνικού τραγουδιού. Από τότε και μέχρι σήμερα δεν έχει υπογράψει τη σχετική Υπουργική Απόφαση.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται η κα Υπουργός:
Εάν σκοπεύει να αδειοδοτήσει τον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης (ΕΔΕΜ), ο οποίος θα διαχειρίζεται από τους Έλληνες Δημιουργούς και θα λειτουργεί σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα ή θα τους οδηγήσει στα χέρια ιδιωτικών συμφερόντων;»