Ανακοίνωση από την Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδος.
14 Φεβρουαρίου 2022Το πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των Ελλήνων τραγουδιστών διαμαρτύρεται τον τρόπο λειτουργίας του Δευτέρου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.
Η Ενωση διερεύνησε, όπως λέει, τους καταλόγους μετάδοσης τραγουδιών (playlists) που αφορούν την περίοδο του δευτέρου εξαμήνου 2021 (1-7-2021 έως 31-12-2021). Και ιδού η διαπίστωσή τους: «Διαπιστώθηκε η άδικη και μεροληπτική μεταχείριση του Ελληνικού ρεπερτορίου που έχει σαν αποτέλεσμα την υπερ-μετάδοση τραγουδιών συμφερόντων ενός μικρού αριθμού δισκογραφικών εταιριών αλλά και καλλιτεχνών που εκπροσωπούν δισκογραφικά, εις βάρος της πλειοψηφίας των περισσοτέρων συναδέλφων μας οι οποίοι αναμεταδίδονται από την κρατική συχνότητα πολύ λιγότερο ή σχεδόν καθόλου».
Και γράφουν τα εξής:
--) Σημειώνουμε πως από το σπουδαίο ρεμπέτικο τραγούδι –μάνα του λαϊκού– 25 κορυφαίοι τραγουδιστές του εμφανίζονται συνολικά σε 531 μεταδόσεις, ενώ ο νεοφερμένος καλλιτέχνης από την Κύπρο Διονυσίου Γιάννης έχει 640. Όσο για το παραδοσιακό Δημοτικό μας τραγούδι οι μεταδόσεις είναι ελάχιστες.
Η καταφανής αυτή ανισότητα καταγράφεται δίνοντας μερικά παραδείγματα αυτής της διασποράς, αναφέροντας τη συχνότητα μετάδοσης τραγουδιών συναδέλφων:
ΟΜΑΔΑ Α
Στο μέγιστο βαθμό, έως και χιλιάδες φορές μεταδόθηκαν ερμηνείες όπως των:
1. ΑΛΕΞΙΟΥ ΧΑΡΙΣ 2.140 ΦΟΡΕΣ
2. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ 2.130 ΦΟΡΕΣ
3. ΝΤΑΛΑΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ 2.111 ΦΟΡΕΣ
4. ΓΑΛΑΝΗ ΔΗΜΗΤΡΑ 1.984 ΦΟΡΕΣ
5. ΜΗΤΡΟΠΑΝΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ 1.907 ΦΟΡΕΣ
6. ΚΟΤΣΙΡΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ 1.832 ΦΟΡΕΣ
7. ΧΑΡΟΥΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ 1.764 ΦΟΡΕΣ
8. ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗ ΑΛΚΗΣΤΙΣ 1.100 ΦΟΡΕΣ
ΟΜΑΔΑ Β
Σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με αυτό της Ομάδας Α αλλά σε επίσης σημαντικό αριθμό μεταδόσεων, μεταδόθηκαν ερμηνείες όπως των:
1. ΜΗΤΣΙΑΣ ΜΑΝΩΛΗΣ 683 ΦΟΡΕΣ
2. ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ 640 ΦΟΡΕΣ
3. ΡΙΖΟΥ ΜΑΡΙΑ 489 ΦΟΡΕΣ
4. ΜΟΥΤΣΑΤΣΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ 350 ΦΟΡΕΣ
5. ΒΙΤΑΛΗ ΕΛΕΝΗ 341 ΦΟΡΕΣ
6. ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ ΜΑΡΙΑ 194 ΦΟΡΕΣ
7. ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΤΡΑΤΟΣ 142 ΦΟΡΕΣ
8. ΦΑΜΕΛΟΣ ΜΑΝΩΛΗΣ 124 ΦΟΡΕΣ
9. ΜΟΡΦΗ ΡΕΝΑ 116 ΦΟΡΕΣ
ΟΜΑΔΑ Γ
Σε μικρό και πολύ μικρό βαθμό σε σχέση με τις Ομάδες Α και Β και οι οποίοι έχουν αξιόλογο έργο μεταδόθηκαν ερμηνείες όπως των:
1. ΚΟΥΤΡΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ 41 ΦΟΡΕΣ
2. ΒΙΟΛΑΡΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ 41 ΦΟΡΕΣ
3. ΤΣΕΡΤΟΣ ΜΠΑΜΠΗΣ 36 ΦΟΡΕΣ
4. ΠΑΠΠΑΣ ΛΑΚΗΣ 26 ΦΟΡΕΣ
5. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΡΙΤΑ 27 ΦΟΡΕΣ
6. ΕΛΠΙΔΑ 15 ΦΟΡΕΣ
7. ΧΑΛΚΙΑΣ ΛΑΚΗΣ 9 ΦΟΡΕΣ
8. ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ 8 ΦΟΡΕΣ
ΟΜΑΔΑ Δ
Πλήθος συναδέλφων σε μηδενικό βαθμό, δηλαδή δεν μεταδόθηκαν ερμηνείες τους ούτε μία φορά και οι οποίοι εκτιμούμε ότι δικαιούνται να ακουστεί το έργο τους από τις δημόσιες συχνότητες.
Όπως διαπιστώνεται από τα στοιχεία 20 μόνο τραγουδιστές – τραγουδίστριες μονοπωλούν το 30,91% του συνολικού αριθμού μεταδόσεων τραγουδιών του δευτέρου εξαμήνου 2021.
Ακόμη πιο ανησυχητική είναι η κατάσταση βλέποντας πώς κατανέμονται οι τραγουδιστές και τα τραγούδια τα οποία μεταδόθηκαν σε σχέση με το σε ποια δισκογραφική εταιρία ανήκουν.
α) 22.743 μεταδόσεις ανήκουν ως παραγωγές στην EMI/UNIVERSAL η οποία καταλαμβάνει το 40,33% του συνόλου των μεταδόσεων για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα αναφοράς.
β) 8.633 μεταδόσεις ανήκουν ως παραγωγές στην COBALT η οποία καταλαμβάνει το 15,31% του συνόλου των μεταδόσεων για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα αναφοράς.
γ) 5.111 μεταδόσεις ανήκουν ως παραγωγές στην PANIK/SONY η οποία καταλαμβάνει το 9,06% του συνόλου των μεταδόσεων για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα αναφοράς.
Όπως ενδεικτικά διαπιστώνεται τρεις μόνο δισκογραφικές εταιρίες σε σύνολο 48 εταιριών των οποίων έργα μεταδόθηκαν, μονοπωλούν το 64,7% του συνολικού αριθμού μεταδόσεων του δευτέρου εξαμήνου 2021 αναφοράς (1-7-2021 έως 31-12-2021).
Και καταλήγουν:
Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς με βάση την πρώτη ανωτέρω ανάλυση ότι υπάρχει σε μεγάλο βαθμό ανισομερής κατανομή μετάδοσης έργων και με βάση τους τραγουδιστές-τραγουδίστριες αλλά και με βάση τη δισκογραφική εταιρία από την οποία εκπροσωπούνται τα έργα τους. Η περαιτέρω παράθεση των ευρημάτων (όπως η σχεδόν ανύπαρκτη μετάδοση τραγουδιών του μέγιστου Μίκη Θεοδωράκη πριν το θάνατο του) μπορεί να δώσει ακόμη περισσότερα στοιχεία για όσα υποστηρίζουμε.
Φυσικά μπορεί κάποιος να επικαλεστεί την εμπορικότητα ενός καλλιτέχνη ή την ποιότητά του, για να δικαιολογήσει την κατ΄επανάληψη παρουσία του στους καταλόγους μετάδοσης του δευτέρου προγράμματος, όμως κατά την εκτίμησή μας δεν δικαιολογείται σε καμία περίπτωση η υπερ-λεόντια χρήση τους εις βάρος του χρόνου που δικαιούνται και οι υπόλοιποι συνάδελφοί μας, όπως και δεν δικαιολογείται και η μετάδοση έργων συμφερόντων μίας μόνο δισκογραφικής εταιρίας σε ποσοστό 40% όποιο κι αν είναι το μερίδιο αγοράς της, όταν υπάρχει και πλήθος καλλιτεχνών που εκπροσωπούνται από σημαντικό αριθμό μικροτέρων εταιριών αλλά και ανεξάρτητων παραγωγών.
Εμείς ως νόμιμο πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των Ελλήνων Τραγουδιστών με νόμιμα εκλεγμένη διοίκηση που πασχίζει για το σύνολο των τραγουδιστών, δεν αμφισβητούμε την ποιότητα που μπορεί να διακρίνει το έργο συναδέλφων ή την επικαιρότητα που μπορεί να απολαμβάνουν μέσα από την κατά καιρούς επιτυχία τους.
Θεωρούμε ότι η δημόσια ραδιοφωνία της οποίας το κόστος λειτουργίας επιβαρύνει τον Ελληνικό Λαό θα πρέπει να λειτουργεί δίκαια απέναντι στους Έλληνες Καλλιτέχνες και να μην μεροληπτεί υπέρ συγκεκριμένων ατόμων, ομάδων, εταιριών και συμφερόντων.
Θεωρούμε ότι η δημόσια ραδιοφωνία θα πρέπει να δίνει ευκαιρίες και βήμα σε όλους όσους πασχίζουν για την καλλιτεχνική και πολιτιστική δημιουργία του τόπου αλλά και να προσφέρει πληρέστερη ενημέρωση και δυνατότητα επιλογών στους ακροατές.
Σημαντική επίσης θεωρούμε ότι θα πρέπει να είναι και η προβολή και παρουσίαση του δημοτικού και παραδοσιακού μας τραγουδιού το οποίο δεν βλέπουμε να εκπροσωπείται επαρκώς στα προγράμματά της ραδιοφωνίας της ΕΡΤ αλλά και η προβολή και παρουσίαση των νέων καλλιτεχνών καθώς και αυτών που συνεργάζονται με μικρές δισκογραφικές εταιρίες ή είναι αυτοπαραγόμενοι.
Δυστυχώς μία μονομερής λειτουργία των δημόσιων κρατικών καναλιών υπέρ των μεγάλων επίκαιρων εμπορικών ονομάτων αλλά και των ισχυρών δισκογραφικών εταιριών, έχει άμεση επίπτωση και στη διανομή του συγγενικού μας δικαιώματος καθιστώντας την πλειονότητα των καλλιτεχνών καταδικασμένους στην αφάνεια, στην έλλειψη πόρων και ευκαιριών, στη συρρίκνωση και τη φτώχεια.
Δυστυχώς η ΕΡΤ πέραν των όσων μέχρι τώρα αναφέραμε, αρνείται πεισματικά να υπογράψει και την αυτονόητη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τον καθορισμό των αμοιβών των τραγουδιστών που συμμετέχουν στις εκπομπές και τα ζωντανά προγράμματά της.