Του Γιώργου Θαλασσινού
10 Οκτωβρίου 2023Πριν από λίγες μέρες ένα τεράστιο κύμα αγάπης, συμπαράστασης και αγωνίας για την τύχη του, αγκάλιασε το Καφέ στον κήπο του Νομισματικού Μουσείου. Οι φίλες και οι φίλοι μας, που πέρασαν ωραίες στιγμές στον Κήπο, σε μουσικές βραδιές, παρουσιάσεις βιβλίων, άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις ή απλά έκλεισαν το ραντεβού τους εκεί, με την αλληλεγγύη τους μας έδωσαν τη δύναμη να μην εγκαταλείψουμε την προσπάθεια για εξεύρεση λύσης.
Δυστυχώς οι προσπάθειες μας προσέκρουσαν στην απόλυτα εχθρική στάση του ΥΠΠΟ και του αρμόδιου οργανισμού (ΟΔΑΠ) και στην επιμελημένα παρελκυστική στάση των εκπροσώπων της αλυσίδας ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΙΚΡΟΓΕΥΜΑΤΑ.
Σήμερα το ΥΠΠΟ και η αλυσίδα ΓΡΗΓΟΡΗΣ ολοκληρώνουν μία αψυχολόγητα επιθετική, ανάλγητη και παράνομη ενέργεια κατά της εταιρείας που επί χρόνια λειτουργούσε το χώρο με ευαισθησία, ιδέες και ποιότητα. Χωρίς να περιμένουν την ετυμηγορία του αρμόδιου δικαστηρίου που εκδικάζει την υπόθεση στα μέσα Νοεμβρίου, απομακρύνουν τους εξοπλισμούς μας και ΕΓΚΑΘΙΣΤΟΥΝ το νέο ΥΠΟΜΙΣΘΩΤΗ!
Επιβεβαιώνουν απόλυτα την άποψη ότι το ΥΠΠΟ μίσθωσε ΟΛΑ τα αναψυκτήρια σημαντικών Μουσείων και Αρχαιολογικών χώρων σε μια αλυσίδα που δεν έχει την εμπειρία και τη γνώση,ούτε προτίθεται να τα λειτουργήσει!
Γιατί όμως τόση σπουδή και επιθετικότητα;
Τι δεν πήγαινε καλά στο Καφέ του Νομισματικού Μουσείου και επείγονται να το δώσουν σε μια αλυσίδα franchising, για να το…υπομισθώσει σε τρίτους;
Ποιος πιέζει το ΥΠΠΟ να εγκαταστήσει άμεσα την αλυσίδα ΓΡΗΓΟΡΗΣ και τους υπομισθωτές της;
Ποιος το εξωθεί σε τέτοιες ελάχιστα πολιτισμένες ενέργειες ;
Ποιες είναι οι καλύτερες υπηρεσίες που θα προσφέρει ο νέος υπομισθωτής, σε σχέση με αυτές που γνωρίζατε και επιβραβεύατε ως τώρα ;
Πως ικανοποιούνται τα κριτήρια ποιότητας και αναβάθμισης υπηρεσιών που θέτει- υποτίθεται- το ΥΠΠΟ στη Διακήρυξη του διαγωνισμού και στη σύμβαση μίσθωσης όταν ο μισθωτής είναι μια αλυσίδα άσχετη με τον πολιτισμό και την λειτουργία καταστημάτων, ενώ ο υπομισθωτής – σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες – προέρχεται από τους αστερισμούς της αθηναϊκής «νύχτας»;
Πόση απληστία, επεκτατικότητα και αναλγησία πρέπει να διαθέτει κανείς για να «ορμάει» σε μια μικρή και ποιοτική -κατά γενική ομολογία- επιχείρηση και στους περίπου 30 εργαζόμενους της, για να προσθέσει δύο ακόμη καταστήματα στα όσα ήδη διαθέτει:
-450 περίπου καταστήματα,
-μια επιχείρηση κατασκευής σκαφών (που ενισχύεται αδρά),
-την ΑΙΓΛΗ του Ζαππείου,
-συμμετοχές σε άλλη αλυσίδα κλπ!
Το ΥΠΠΟ, η αλυσίδα ΓΡΗΓΟΡΗΣ και η ΙΚΕ που δημιούργησε γι’ αυτό το σκοπό, ολοκληρώνουν σήμερα μία ακόμη επιθετική ενέργεια σε βάρος του Πολιτισμού, στο Κέντρο της Αθήνας. Υποψιαζόμαστε ότι δεν θα είναι η τελευταία. Δεν ξεμπερδεύουν όμως ούτε με εμάς, που θα συνεχίσουμε να παλεύουμε και να σας ενημερώνουμε (και υπάρχουν ακόμη πολλά για να κοινοποιήσουμε), και πιστεύουμε ούτε με εσάς.
Θα αντέξουμε με την αλληλεγγύη σας και σας ευχαριστούμε θερμά!
(από το facebook του ιδιοκτήτη του Καφέ του Νομισματικού)
Και μία απάντηση από την «Γρηγόρης»
3 Μύθοι και η αλήθεια για τους χώρους εστίασης των Μουσείων
Τις τελευταίες μέρες παρακολουθούμε δημοσιεύσεις και αναρτήσεις στα Κοινωνικά Δίκτυα, που αφορούν στα σημεία εστίασης σε 95 Αρχαιολογικούς χώρους και Μουσεία από την εταιρεία ‘Κλασικοί Δρόμοι’, που είναι θυγατρική της ‘Γρηγόρης’. Κυρίως από έλλειψη πληροφόρησης και εν μέρει από πηγές παραπληροφόρησης, δημιουργούνται εντυπώσεις που δεν έχουν καμμιά σχέση με την πραγματικότητα.
Παρακάτω αναφέρουμε τους μύθους που έχουν κυκλοφορήσει και απαντάμε ευθέως ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια παρερμηνειών:
Μύθος 1ος: «Ο διαγωνισμός ανατέθηκε με φωτογραφικό και χαριστικό τρόπο». Η απάντησή μας είναι ότι πρόκειται για ανακριβέστατη υπόθεση και συκοφαντική κρίση. Στη διαδικασία του Υπουργείου Πολιτισμού συμμετείχαν τέσσερις υποψήφιοι και η σχετική επιτροπή επέλεξε τον ανάδοχο με βάση τα κριτήρια του διαγωνισμού. Είμασταν οι μόνοι που συμμετείχαμε και για τις 3 ομάδες και αναλάβαμε να καταβάλουμε 1,5 εκατ ευρώ ετήσιο ενοίκιο, όταν μέχρι σήμερα ο κρατικός φορέας που έχει την ευθύνη των χώρων (ΟΔΑΠ) εισέπραττε υποπολλαπλάσια χρήματα, αν όντως τα εισέπραττε. Το κυριότερο όμως αφορά τις υποχρεώσεις της μισθώτριας: αναλαμβάνει την ευθύνη να διαθέτει σε 95 Αρχαιολογικούς Χώρους, Μουσεία και Μνημεία, προϊόντα ή και υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών. Έχει ιδιαίτερη σημασία ότι μέχρι τώρα, σε 78 από αυτά οι επισκέπτες δεν είχαν τη δυνατότητα ούτε νερό να πιούν. Γιατί προφανώς δεν είχαν εμπορικό ενδιαφέρον. Αυτός είναι και λόγος που η διακήρυξη του διαγωνισμού αφορούσε ουσιαστικά μόνο μεγάλες επιχειρήσεις με οικονομική ευρωστία.
Μύθος 2ος: «Θα γίνει υποβάθμιση των χώρων και των υπηρεσιών από τους νέους φορείς». Η απάντησή μας είναι ότι δεν έχει καμμιά βάση αυτή η αυθαίρετη κρίση.
Στους ελάχιστους από τους 17 χώρους που λειτουργούσε επιχείρηση εστίασης με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, η νέα διαχείριση θα διατηρήσει και θα επεκτείνει αυτά τα χαρακτηριστικά.
Η φήμη ότι θα μπει επιγραφή «Γρηγόρης» σε οποιοδήποτε Αρχαιολογικό χώρο και Μουσείο, είναι εκτός πραγματικότητας. Οι «Κλασικοί Δρόμοι» δημιουργήθηκαν για να ενισχύσουν την ποιότητα των υπηρεσιών αντίστοιχα με τη σημασία των Αρχαιολογικών και Μουσειακών χώρων, με βάση πάντοτε και τους όρους του δημόσιου διαγωνισμού. Για να απαντήσουμε στα όσα ευφάνταστα λέγονται, κανένα εστιατόριο δεν θα γίνει κυλικείο και κανένα καφέ Μουσείου δεν θα μετατραπεί σε fast food. Να τονίσουμε επίσης ότι σε όποιους χώρους οργανώνονταν πολιτιστικές εκδηλώσεις, το πλάνο μας λέει ότι θα συνεχίσουν κανονικά.
Μύθος 3ος: «Η νέα επιχείρηση διαχείρισης των χώρων εστίασης των Μουσείων θα ξεσπιτώσει τις μικρές επιχειρήσεις που μέχρι τώρα είχαν την ευθύνη της εστίασης».
Η απάντησή μας είναι ότι αυτό δεν έχει καμμιά σχέση με την πραγματικότητα. Στις ελάχιστες περιπτώσεις που υπήρχε ήδη κάποια μονάδα εστίασης σε Αρχαιολογικό Χώρο ή Μουσείο και εφόσον οι παρεχόμενες υπηρεσίες ήταν ικανοποιητικές, επιδιώξαμε τη συνεργασία, ώστε οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες μισθωτές να λειτουργήσουν ξανά το σημείο. Πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του ΟΔΑΠ που γνωρίζει αν υπάρχουν οικονομικές ή άλλες εκκρεμότητες με αυτούς τους επιχειρηματίες.
Συγκεκριμένα, για τις αντιδράσεις που έχουν ξεσπάσει για το εστιατόριο του Βυζαντινού Μουσείου στη Θεσσαλονίκη, ενημερώνουμε ότι έχουν γίνει πολλές επαφές με το νόμιμο εκπρόσωπο της εταιρίας και σε όλες εξέφρασε την επιθυμία του να αποχωρήσει. Είχε ζητήσει μόνο να παραμείνει έως τις 7 Οκτωβρίου για να ολοκληρώσει κάποιες προγραμματισμένες εκδηλώσεις, το οποίο και έγινε δεκτό. Αυτά είναι τα γεγονότα.
Κλείνοντας, προσκαλούμε όλους να ελέγξουν τη δέσμευση που αναλαμβάνουμε: το πλάνο μας προβλέπει αναβάθμιση των χώρων, των υποδομών και των υπηρεσιών, με τρόπο που θα ικανοποιεί τους επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων και Μουσείων και θα ενισχύει την εικόνα της χώρας στον τομέα της φιλοξενίας και της διαφύλαξης της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.