Το ραδιοτηλεοπτικό συμβούλιο επικρίνει την ισχύουσα νομοθεσία, με αφορμή ένα αίτημα αλλαγής συχνότητας.
12 Απριλίου 2024Ακόμα και το ΕΣΡ, το αρμόδιο όργανο για την εποπτεία και την αδειοδότηση των ραδιοτηλεοπτικών -και διαδικτυακών, πια- μέσων ενημέρωσης, ασκεί κριτική για τις διατάξεις που έχουν ψηφιστεί και ορίζουν το καθεστώς λειτουργίας τους. Κι αυτό, με αφορμή ένα αίτημα από ραδιοσταθμό της περιφέρειας για να αλλάξει συχνότητα.
Σύμφωνα με απόφαση του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου, ο ιδιοκτήτης του σταθμού Κρήτη FM 100.3 του Ηρακλείου κατέθεσε τον περσινό Ιούλιο αίτηση για να μετακινηθεί από την υφιστάμενη συχνότητά του σε νέα, λόγω παρεμβολών από τρία (!) ραδιόφωνα. Τον Max FM 100.2 των Χανίων, τον Prime 100.3 της Σύρου αλλά και τον ΣΚΑΪ 100.3, ο οποίος παίζοντας από τρία κέντρα εκπομπής έχει εμβέλεια σε μεγάλο μέρος της επικράτειας. Για να υποστηρίξει την αλλαγή αυτή, ο Κρήτη FM 100.3 προσκόμισε και ιδιωτική τεχνική μελέτη.
Το ΕΣΡ όμως απέρριψε την εν λόγω αίτηση, αφενός δηλώνοντας αναρμόδιο για κάτι τέτοιο και αφετέρου επειδή το αίτημα είναι «αδύνατο να ικανοποιηθεί υπό το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο». Για τον τελευταίο λόγο της απόρριψης, το ΕΣΡ στο σκεπτικό του ρίχνει την ευθύνη στο ισχύον νομικό πλαίσιο για τα ραδιόφωνα της περιφέρειας, χαρακτηρίζοντάς το «ατελέστατο»:
Το μεταβατικό καθεστώς της νομίμου λειτουργίας των ραδιοφωνικών επιχειρήσεων εισήχθη στη βάση ενός ατελέστατου νομικού πλαισίου, το οποίο βασίστηκε ουσιαστικά στο πραγματικό γεγονός και μόνο ότι ένας ραδιοφωνικός σταθμός λειτουργούσε από μια συγκεκριμένη συχνότητα εντός των ορίων ενός συγκεκριμένου νομού κατά μία ρητώς αναφερόμενη στον νόμο χρονική στιγμή, ήτοι την 1η Νοεμβρίου 1999.
Και συνεχίζει:
Δεν γίνεται ρητή αναφορά στον νόμο στη συχνότητα, την οποία πρέπει να χρησιμοποιεί ένας υπαγόμενος στο μεταβατικό αυτό καθεστώς λειτουργίας ραδιοφωνικός σταθμός. Ωστόσο, συνάγεται ερμηνευτικώς, και με αναφορά στα ισχύοντα για την αδειοδότηση των ραδιοφωνικών επιχειρήσεων, ότι αυτή η συχνότητα πρέπει να είναι εκείνη που χρησιμοποιούσε κατά τον χρόνο υπαγωγής του στο προσωρινό αυτό πλαίσιο νομιμότητας.
Εξάλλου, ουδεμία νομική βάση υφίσταται που να επιτρέπει στην οποιαδήποτε κρατική αρχή να εγκρίνει την αλλαγή της συχνότητας στην οποία αφορά η βεβαίωση νομίμου λειτουργίας ενός ραδιοφωνικού σταθμού. Ούτε ασφαλώς μπορεί η ηθελημένη απουσία μιας τέτοιας νομικής βάσεως να καλυφθεί μέσω ερμηνευτικών κατασκευών, γεγονός που προφανώς θα συνεπάγονταν ανεπίτρεπτη ανάληψη νομοθετικού έργου από όργανο της εκτελεστικής εξουσίας. Αν επιθυμούσε άλλωστε ο νομοθέτης να επιτρέψει την έγκριση μιας τέτοιας μεταβολής, θα είχε ασφαλώς φροντίσει να θεσπίσει σχετική ρύθμιση στα είκοσι πέντε περίπου έτη που έχουν παρέλθει από την πρόβλεψη του μεταβατικού καθεστώτος της νομίμου λειτουργίας.
Η διάταξη στην οποία βασίστηκε η απόφαση είναι το άρθρο 53 του νόμου 2778/1999, που ψηφίστηκε από το ΠΑΣΟΚ και την κυβέρνηση Σημίτη πριν... 25 χρόνια. Σε γενικές γραμμές νομιμοποιεί όποιον ραδιοσταθμό της περιφέρειας εξέπεμπε αποδεδειγμένα την 1 Νοεμβρίου 1999, μέχρι την διεξαγωγή διαγωνιστικής διαδικασίας για νέες άδειες, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα παρεμβάλει συχνότητες της ΕΡΤ, του ΟΤΕ, των Ενόπλων Δυνάμεων, της Πολιτικής Αεροπορίας και άλλων δικτύων.