Αντώνης Μιτζέλος, «σε λίγα χρόνια όποιος παράγει πρωτογενώς, θα συλλαμβάνεται»

Αντώνης Μιτζέλος, «σε λίγα χρόνια όποιος παράγει πρωτογενώς, θα συλλαμβάνεται»
Ακολουθήστε μας στο Google news

Μόλις κυκλοφόρησε το πρώτο βιβλίο του γνωστού μουσικού.

06 Ιανουαρίου 2025

 

Συνέντευξη στον Ηλία Σελιμά

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΔΕΡΕ το πρώτο βιβλίο του Αντώνη Μιτζέλου, «Παίδες & Κόρες», ενός ανθρώπου που μέχρι τώρα συνήθιζε να μοιράζεται τις απόψεις του και την οπτική του μέσα από την μουσική του. Μια προσωπική κατάθεση πάνω στην πολιτική συνείδηση, τον ανθρωπισμό, τη δημιουργία και την τέχνη και όχι μόνο.
Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου κάναμε μία μουσικοκεντρική κουβέντα για όλα, μία κουβέντα που στο τέλος της άφησε ένα χαμόγελο να αποτυπωθεί στο πρόσωπο μου.

• Παίδες και κόρες… Πως προέκυψε ο τίτλος Αντώνη;

Παίδες και Κόρες είναι η πιο συνηθισμένη προσφώνηση που έχω στο διαδίκτυο τα τελευταία δέκα χρόνια. Όταν λοιπόν θέλω να πω κάτι, να καλέσω κόσμο ή θέλω να απευθυνθώ επί προσωπικού στο διαδίκτυο ξεκινώ πάντα με το Παίδες και Κόρες. Στην αρχή όσον αφορά τους Παίδες συμφώνησαν όλοι. Όσον αφορά τις Κόρες είχα κατά καιρούς κάποια προβλήματα. Είχε και την πλάκα του όλο αυτό γιατί τελικά αυτό που μπορείς να κάνεις στο διαδίκτυο είναι πλάκα. Αν το αντιμετωπίσεις σοβαρά αλλάζουν πολλά πράγματα. Ήθελα να το ονομάσω Κούροι και Κόρες αλλά με τον φόβο του χαρακτηρισμού «σεξιστικόν» παραμένουμε στο Παίδες και Κόρες.

• Τι πραγματεύεται το Παίδες και Κόρες;

Τα κείμενα του βιβλίου είναι αναρτήσεις που έχουν γίνει στο Facebook αλλά και από συνεντεύξεις σε ψηφιακά περιοδικά την τελευταία δεκαετία. Χρονολόγιο το είχα ονομάσει αρχικά. Έχει την μορφή μιας πολύπτυχης και ιδιότυπης αυτοβιογραφίας, φωτίζοντας τις προσωπικές μου θέσεις για τα θιγόμενα θέματα, όπως είναι π.χ τα Σκόπια, τα Τέμπη, η Γιουροβίζιον και η αλήθεια της Μουσικής. Ερωτήματα, απαντήσεις, αποχαιρετισμοί αγάπης και απόδοσης τιμής προς αδελφούς μουσικούς που ταξίδεψαν προς το φως (Μαχαιρίτσας, Παπάζογλου, Σπανός, Πλέσσας κ.α). Δηλώσεις ηθικής αντιθέσεως σε κοινωνικά και πολιτικά πεπραγμένα των τελευταίων ετών. Αλλά και κείμενα για τον Jimi Hendrix, για την Φλέρυ Νταντωνάκη, τους Τερμίτες, τον Τέρπανδρο τον Κιθαρωδό, για τον Μπομπ Ντύλαν και τον Μπετόβεν στους Δελφούς! 

• Πουλάει ψευδαισθήσεις το διαδίκτυο;

Φυσικά…

• Η μεγαλύτερη;

Ότι είμαστε φίλοι με χιλιάδες ακολούθους.

• Πως γράφεται ένα μουσικοκεντρικό κείμενο για την πολιτική συνείδηση, όπως έχεις αναφέρει;

Βιβλίο Παίδες και Κόρες σελ. 44… Θα το καταλάβεις κάλλιστα. Μέχρι τότε όμως να ξέρεις πως όλα μου τα κείμενα είναι «αιρετικώς» φιλελληνικά και επομένως μουσικοκεντρικά.

• Πως επικοινωνεί η ψυχή σου με το κοινό σε αυτή την πρώτη σου συγγραφική απόπειρα;

Σκέφτομαι πάντα μουσικά. Δεν θα μπορούσα να πω ότι θα γίνω ένας καλός … βουλευτής (λέμε τώρα).

• Γιατί;

Γιατί αυτό το οποίο πρεσβεύω, και θα ανακαλύψεις σε αυτό μα και στα ήδη έτοιμα βιβλία που θα ακολουθήσουν, αναλύονται μέσω της μουσικής που είναι η μόνη αλήθεια. Είναι αυτή που μας ενώνει με τα Θεία και είναι αυτή που ενώνει τα Θεία με εμάς. Είναι ο τρόπος να επικοινωνήσεις με τον συνάνθρωπό σου. Από αυτό το μετερίζι νιώθω πως μπορώ εγώ να προσφέρω.

• Τι θα μπορούσε κατά την γνώμη σου να περιγράψει η μουσική;

Φιλοσοφικές αναζητήσεις, το άγγιγμα των Θείων, τα περί ψυχής, περί κοινωνίας, περί φιλίας και πόσα άλλα, μόνο με την μουσική μπορούν να περιγραφούν και να συν-λειτουργήσουν.

• Πόσο ενοχλημένος ή αδιάφορος νιώθεις σε μια εποχή που όλοι τα κάνουν όλα;

Είναι πολύ δύσκολο πια να επιτρέψω να με ταράξει κάτι. Το μόνο που συνεχίζει να με ενοχλεί είναι η αγένεια. Σε όλες τις εκφάνσεις της. Έχει γνωστικό και πολιτιστικό νόημα, και όχι μόνο θεολογικό, πνευματικό, ηθικό και υπαρξιακό. 

• Έχουμε αγένεια στην εποχή μας;

Μπορείς να ανοίξεις οποιοδήποτε ιδιωτικό τηλεοπτικό κανάλι και το πολύ σε τρία λεπτά το διαπιστώνεις. Κυριαρχεί σε επίπεδο εκφερόμενου λόγου, κιτς μουσικής, γελοίας εικόνας, και κυρίως αρνητικής πρόθεσης απέναντι στα ελληνικά ιδεώδη, που τελικά αυτά αποτελούν την βάση του Δυτικού πολιτισμού. Η αγένεια ως πολιτιστικώς ταπεινή καταγωγή θεωρείτο ήδη από τον αρχαίο κόσμο γενικώς ως συναφής τού γνωστικώς απαίδευτου, ηθικώς αγροίκου ανθρώπου και, κατ’ επέκταση, της παντελούς ευτέλειας ενός φρονήματος.

• Έχω ένα φίλο που χρησιμοποιεί την εξής έκφραση: «Στην σύγχρονη εποχή αυτές τις ρημαδομέρες…». Ισχύει κατά την γνώμη σου;

Στη σύγχρονη εποχή έχουμε φτάσει σε ένα υψηλό τεχνολογικό επίπεδο, στερούμενο ηθικής, το οποίο όμως έχει διττή χρήση. Μας προσφέρει αυτή η εποχή κάποια πράγματα τα οποία ελέγχονται από ανθρώπους που έχουν την εξυπνάδα να το κάνουν. Εμείς στον αντίποδα καταναλώνουμε μετά μανίας, μα κάποια στιγμή, ηθικά πιεζόμενοι επαναστατούμε απέναντι σε αυτούς και αυτοί τότε, απλά αλλάζουν τον τρόπο που δημιουργούν τις ρημαδομέρες, προσφέροντας μας το νέο ποσοστό της τεχνολογίας και της γνώσης που κρατά την ψυχή μας δεμένη σε ένα πάσσαλο. Σταγόνα παραπάνω η παρακάτω. Το ρημαδοαφεντικό είναι ο γνωστός άγνωστος Κ. Κανείς.

• Στοχεύει κάπου ηλικιακά το Παίδες και Κόρες;

Όχι. Αλλά θα σου πω το εξής… Ένας πιτσιρικάς είναι Παίς αλλά και μια σαραντάρα είναι Κόρη.

• Τι θα αποκομίσει λοιπόν ένας πιτσιρικάς που θα το διαβάσει;

Πιστεύω πως στο βιβλίο θα βρει έναν κολλητό, ένα φιλαράκι, που είναι βουτηγμένος στα χείριστα αγγίζοντας τα κάλλιστα, που θα του πει κάποια πράγματα για την ζωή πριν ο ίδιος τα ανακαλύψει μόνος του. Έχει και μεγάλη δόση φιλοσοφίας της μουσικής που φωτίζει τοπία που κάποιοι νέοι σίγουρα θα θέλουν να τα περπατήσουν.

• Η γρηγοράδα της εποχής, μάς παρασύρει προς τα πάνω ή προς τα κάτω;

Η ταχύτητα είναι εικονική. Είναι τρομαχτικό να νομίζουμε ότι τρέχουμε όταν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας μας το περνάμε στην άνετη και υπέροχη καρέκλα μας. Ένα μεγάλο μας μειονέκτημα είναι ότι δεν περπατάμε ξυπόλητοι στη Γη. Δεν γειωνόμαστε. Κάτι που στην Αρχαία Ελλάδα ήταν απόλυτα φυσικό. Ακόμα και τα καλοκαίρια πια φροντίζουμε να φοράμε τις υπέροχες και μοδάτες «παντούφλες» μας. Μιλώ για την απομόνωση ως αποτέλεσμα της μεγάλης –εικονικής ταχύτητος.

• Σε αυτή την εποχή με τις τόσες ευκολίες, διευκολύνσεις πες το, οι Τέχνες και ο Πολιτισμός ευδοκιμούν ή κινδυνεύουν;

Και τα δύο συμβαίνουν. Κινδυνεύει η πρωτογένεια και η μοναδικότητα. Η έμπνευση όμως όχι. Ακόμα. Ευδοκιμούν κάποιες μαζικές μορφές τέχνης που έχουν προστατευθεί από το διαδίκτυο, όπου διαδίκτυο είναι η πλατφόρμα που κινείται η σύγχρονη ζωή. Η τέχνη έχει την ικανότητα να ευδοκιμεί ανεξαρτήτως πολιτικής κατάστασης, οικονομικής κατάστασης, και ανεξαρτήτως εποχής. Η τέχνη ευδοκιμεί γιατί λειτουργεί και ανεξάρτητα. Υπάρχουν φυσικά και οι συστημικοί καλλιτέχνες και τα κομματικά φερέφωνα. Όλοι τους γνωρίζουμε αφού εμφανώς γεμίζουν στάδια παράγοντας μέτρια δόνηση με εντυπωσιακό τρόπο. Ο νέος πολιτισμός που καταφθάνει καλπάζοντας μέσω του διαδικτύου φοβάμαι πως θα έχει την πλέον απάνθρωπη μορφή που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα. Η Μουσική όμως, όπως γράφω και στο βιβλίο, «Γίνεται αντιληπτή κυρίως μέσω των αισθήσεων μα είναι δημιούργημα Αιθερικό». Θα αποτελέσει σανίδα σωτηρίας μελλοντικά για την ανθρωπότητα και αυτή είναι η μόνη αλήθεια..

• Κοινωνούνται οι Τέχνες;

Κοινωνούνται όλο και περισσότερο αλλά όλο με χυδαιότερο τρόπο. Με αυτό τον τρόπο ακυρώνεται η ιερότητα και η κοινωνική ωφέλεια.

• Παράγουμε ή αναπαράγουμε στην εποχή μας;

Έχω την αίσθηση πως σε λίγα χρόνια όποιος παράγει πρωτογενώς θα συλλαμβάνεται, θα οδηγείται εις την πλατείαν και θα καίγεται εις την πυράν. Όποιος δημιουργεί πρωτογενώς έχει την δύναμη να επηρεάζει ψυχές και άλλα πάρα πολλά, ενώ η νέα τάξη πραγμάτων θέλει αναπαραγωγή και πλήρη έλεγχο.

• Κι αυτό που θα αναπαραχθεί ποιος θα το παράξει;

Η τεχνητή νοημοσύνη…

• Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί κάτι τέτοιο;

Έχουμε κινηθεί νομικά ως παγκόσμια κοινότητα συνθετών ζητώντας κάποια πράγματα. Η εξέλιξη και η επιβολή της Τ.Ν στην ζωή μας θα αποδειχτεί, ίσως, φονικοτέρα της ατομικής βόμβας. Δεν αναφέρομαι φυσικά μόνο στις τέχνες.

• Τι αποτέλεσε ώθηση για σένα να εκδώσεις το Παίδες και Κόρες;

Το ζητάγανε πάρα πολλοί φίλοι, και για πολλά χρόνια μάλιστα. Τα κείμενα του βιβλίου είναι παρεμβατικά. Μπορεί να μην φαντάζουν πολιτικοποιημένα όμως είναι πολιτικά κείμενα βαθύτατα. Κείμενα που έχουν ανέβει στο διαδίκτυο και με την έκδοση αυτή απέκτησαν φόρμα, σχήμα, βάρος, και μέσω του βιβλίου μπορούν να μεταφερθούν έξω από αυτό το ονειροταξικό πλαίσιο του διαδικτύου ζήσε το σήμερα σα να μην υπάρχει αύριο, το οποίο είναι μια μπούρδα φυσικά.

• Δηλώνουν κάτι τα κείμενα του βιβλίου;

Όλοι το ίδιο σκεφτόμαστε… Αυτό δηλώνουν. Η πνευματική μοναξιά που νοιώθουμε είναι τεχνητή. Η φράση «αυτά θέλει ο κόσμος αποτελεί μεγάλο ψέμα». Υπάρχει πάντα και ο «άλλος» κόσμος. Υπάρχει και η «άλλη» Ελλάδα. Πίστεψε με είναι φωτεινότερη και ευγενέστερη από το αγενές σκυλολόι του φαίνεσθαι.

• Ακούς ραδιόφωνο Αντώνη;

Φυσικά και ακούω. Τι συμβαίνει όμως με το ραδιόφωνο; Όλο και λιγότερες απόψεις ακούμε. Οι απόψεις αυτές ακούγονται κυρίως στα ειδησεογραφικά – πολιτικά ραδιόφωνα, όπου όμως ασχολούνται όχι με την πολιτική ορθότητα, αλλά με το κόμμα στο οποίο ανήκουν. Κατάντια.

• Γιατί οι νέοι δημιουργοί δεν βρίσκουν έδαφος στο ραδιόφωνο όπως έβρισκαν παλιά;

Στο ραδιόφωνο δεν ακούγονται πλέον νέες δημιουργίες και έτσι δεν πάει μπροστά το πράγμα. Είναι σαφώς πολιτική οδηγία. Δεν δίνουν το δικαίωμα στον μετά από εμένα, να αφιερωθεί ολοκληρωτικά στην ίδια εργασία. Να είναι ο συνεχιστής. Έλαβα σκυτάλη και εγώ από τους προηγούμενους. Γνώρισα τον Μίκη Θεοδωράκη, ήταν ο μέντοράς μου, γνώρισα Χατζιδάκι, Λοΐζο. Κάπως έτσι, έχουμε σήμερα φωτεινούς ερασιτέχνες, ή κομματόσκυλα ή τα παιδιά των πλουσίων που ανήκουν τα ραδιόφωνα. Και σήμερα τελικά αυτό το mix υπερισχύει… Αν έχεις χρήματα θα τα προωθήσεις τα τραγούδια σου στο τάδε ραδιόφωνο και θα σε παίξει για κανένα δίμηνο δυο φορές την ημέρα. Με τον ίδιο τρόπο παίζεσαι και στα ραδιόφωνα της επαρχίας. Και στα τηλεοπτικά κανάλια επίσης. Πληρώνεις και τραγουδάς.. Υπάρχουν φυσικά και οι χορηγοί. Επώνυμοι κι ανώνυμοι. Αν τα κάνεις όλα αυτά μαζί, και το κόμμα στο οποίο ανήκεις σου φέρνει και 2000 κόσμο στην κάθε συναυλία, είσαι ο νέος σταρ. Πολύ θέλει; Οι υπόλοιποι στον Καιάδα. Διαπιστώνω λοιπόν μετά από όλα αυτά, προς το πρόβλημα δεν είναι το σαθρό σύστημα ή οι ανήθικοι πολιτικοί ή οι φωτεινές μετριότητες. Το πρόβλημα είναι το αγενές κοινό που τους γέννησε και που τους συντηρεί με κάθε κόστος. Για το σκυλάδικο θα μιλήσουμε σε μια επόμενη κουβέντα που θα κάνουμε...

• Πως νιώθεις που στις συναυλίες πλέον σηκώνονται κινητά αντί για αναπτήρες;

Τρομάζω λιγάκι… Γιατί η φωτιά είναι ζωή. Είναι ένα κάλεσμα της ψυχής, είναι η δροσιά της ψυχής όσο περίεργο κι αν ακούγεται. Το κινητό είναι ρουφιάνος. Είμαι εδώ, ακούω αυτό, μάζεψε τα στοιχεία και στείλε μου διαφημίσεις κατάσταση δηλαδή. Υπάρχει ένα κείμενο επ΄ αυτού στο Παίδες και Κόρες που μιλάει για την τελευταία συναυλία των Τερμιτών στο Ηρώδειο το 2014, που όταν παίξαμε τον Φύλακα Άγγελο ο χώρος φωτίστηκε από τα κινητά. Στιγμή μεγάλης υπαρξιακής φόρτισης. Κείμενο με μεταφυσική χροιά και φιλοσοφικό στοχασμό που δηλώνει την απορία και την έρευνα που αφορά στον προσδιορισμό των εσχάτων λόγων της πραγματικότητας. Το σημείο δηλαδή που ξεκινά να δονείται η Μουσική των θεών. Η ρήση του Αριστοτέλους ''τό πάλαι τε και νυν και αεί ζητούμενον και αεί απορούµενον, τι το όν''. μετατρέπεται μέσα μου επί σκηνής Ηρωδείου σε ''το πάλαι τε και νυν και αεί ζητούμενον και αεί απορούµενον, τι η Αρμονία''. Τότε έκλεισε και ο κύκλος των ζωντανών παραστάσεων των Τερμιτών. Αρμαγεδδών.

• Μουσικά τι ετοιμάζεις;

Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι με ένα project που ονομάζεται Κιθαρωδία. Είναι μια μεγάλη καλλιτεχνικά παραγωγή, έχει ένα ιδεολογικό μανιφέστο πίσω της και ένα τρόπο έκφρασης και λειτουργίας. Το κάνω από το 2012. Τα τρία τελευταία χρόνια έχω επικεντρωθεί περισσότερο στη μία του πλευρά, το τραγούδι δηλαδή και λιγότερο στην οργανική μουσική. Εμφανίζομαι συχνότατα σε χώρους άλλοτε «μικρούς» άλλοτε μεγάλους όσον αφορά την χωρητικότητα. Ετοιμάζω ένα νέο άλμπουμ με τραγούδια και παράλληλα σε επίπεδο σύγχρονης κλασικής μουσικής ξεκινώ την ηχογράφηση δέκα νέων κουαρτέτων μου. Ονειροβάτης.

• Τι γίνεται σε αυτές τις εμφανίσεις;

Παρουσιάζω τη μουσική μου κατά κόρον, τραγουδάω και ένα – δύο «εξωσχολικά» τραγούδια που θα ήθελα δηλαδή να έχω γράψει εγώ, έχω επίσης πάντα έναν καλεσμένο ή μια καλεσμένη, προτιμώ τους αδισκογράφητους για να υπάρχει συνέχεια και ανανέωση. Οι παλιοί σταρ φοβάμαι πως μου είναι ενεργειακά αδιάφοροι πλέον. Απλά κόβουν εισιτήρια και πληρώνονται για αυτό.

• Πότε είναι η επόμενη εμφάνιση σου;

Ξεκινάω συναυλίες με τον καινούργιο χρόνο στην επαρχία παρέα με την τραγουδοποιό Κρινιώ Νικολάου, 11/1 Λάρισα, 12/1 Θεσσαλονίκη, και 13/1 παίζω στην Αθήνα στο Half Note όπου θα κάνω ένα guest σε μια εξαιρετική τραγουδίστρια την Φιντέ Κοκσάλ. Μου αρέσει να κάνω μια εμφάνιση τουλάχιστον την εβδομάδα. Με κρατάει ζωντανό η σκηνή.

• Η παρουσίαση του Παίδες και Κόρες πότε θα γίνει και πού;

Η πρώτη σκέψη είναι να γίνει σε κάποια μουσική σκηνή προς το τέλος του Ιανουαρίου με απώτερο σκοπό μια δωρεάν συναυλία για τους ανθρώπους που θα έρθουν να ακούσουν «τα του λόγου». Στο πρώτο μέρος θα υπάρξουν όλα αυτά που γίνονται σε μια παρουσίαση βιβλίου και στο δεύτερο θα αναλάβει η μουσική να ολοκληρώσει το Παίδες και Κόρες. Οι ομιλητές δεν έχουν αποφασιστεί ακόμη.

• Αν υποθέσουμε ότι κατεβαίνεις μετά την συνέντευξη κατεβαίνεις στο περίπτερο και συναντάς τον Αντώνη στα 15 του. Τι θα του έλεγες;

(Γέλια) Αντωνάκη… καλά το πας. Γυρνώντας πίσω τα λάθη είναι περισσότερα από τα σωστά που έκανα και είμαι πολύ περήφανος γι΄ αυτά.

• Υπάρχει αγωνία για το από ‘δω και πέρα;

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει, γι΄ αυτό και ξεκινάω και τις εκδόσεις των βιβλίων όπως επίσης και κάποιων album. Πέρυσι κυκλοφόρησε το «DAN – Therapy game», με μουσική για διαλογισμό και θεραπεία πολύ μπροστά για την εποχή της όταν πρωτοκυκλοφόρησε το 2005 και είχα απαγορεύσει στο διαδίκτυο, γιατί ήθελα να λειτουργήσει «πραγματικά» για τους ανθρώπους που ήθελαν να το ακούσουν. Κυκλοφόρησε επίσης πριν από ένα μήνα ψηφιακά ένα διπλό album με τον τίτλο “Skiathos” το οποίο είναι κιθαριστικό και είναι η πιο αγαθή μουσική που έχω συνθέσει. Μάλιστα στην αρχή το διέθεσα στα δισκοπωλεία, και μετά για να το αποκτήσεις έπρεπε να ανέβεις σε ένα ορεινό μοναστήρι της Σκιάθου. Έχω ολοκληρώσει εδώ και χρόνια μια σειρά βιβλίων που αφορούν την αρχαία ελληνική μουσική και την φιλοσοφία της μουσικής. Επιθυμώ μελλοντικά να εκδοθούν και να βοηθήσουν όσους, ίσως και να τα χρειάζονται. Είκοσι χρόνια έρευνας. Υπάρχει παράλληλα και μεγάλος όγκος από ανέκδοτα έργα σύγχρονης κλασικής μουσικής. Πολλά τραγούδια στο συρτάρι επίσης. Αχ αυτά τα τραγούδια... Ναι υπάρχει η αγωνιά της εκδόσεως όλων αυτών άρα και του μοιράσματος με το κοινό και την κοινωνία. Διαχειρίστηκα το δώρο του χρόνου συνειδητά για να γράψω και όχι για να εκδώσω ή να καθιερωθώ. Ο χρόνος το ξέρω, νικά. Μα προλαβαίνουμε…

• Συνδέονται οι μουσικές αυτές με το Παίδες και Κόρες;

Υπάρχει μια ιδιαιτερότητα στο βιβλίο, όπου στις πρώτες σελίδες του υπάρχει ένα QR Code, όπου αν τον σκανάρεις οδηγείσαι αυτομάτως στην δωρεάν ακρόαση αυτών των δύο album καθώς θα διαβάζεις το βιβλίο.

• Αντώνη σε ευχαριστώ πολύ για την κουβέντα.

Ηλία μου να είσαι καλά, και να σε κατοικήσει η αγάπη του Χριστούλη που ξαναγεννήθηκε. Εγώ σε ευχαριστώ.