Ακολουθήστε μας στο Google news
Το κουαρτέτο αποτελείται από τον Χάρη Λαμπράκη στο νέυ, το Νίκο Σιδηροκαστρίτη στα τύμπανα, τον Δημήτρη Θεοχάρη στο πιάνο και τον Δημήτρη Τσεκούρα στο κοντραμπάσο. Κάποιοι υποστηρίζουν πως το μεγάλο όπλο του σχήματος είναι ότι κατορθώνει να ακούγεται ως το απόλυτα σύγχρονο γκρουπ της ελληνικής τζαζ σκηνής. Αυτό ακριβώς αποτέλεσε την αρχή της κουβέντας μου με τον ίδιο τον Χάρη Λαμπράκη.
H τζαζ έχει καταγωγή; Φαίνεται η καταγωγή της; Γίνεται διακριτή;
Πολύ δύσκολη ερώτηση Δεν ξέρω αν είμαι σε θέση να απαντήσω, καθώς δεν θεωρώ πως μπορώ να παίξω τζαζ ή πως το συγκρότημά μας είναι ένα τζαζ συγκρότημα.
Ο καθένας μας φέρνει μέσα στο σχήμα τα δικά του βιώματα και η προσπάθειά μας είναι να υπάρχουμε μέσα σε αυτό όσο το δυνατόν «ολόκληροι», χωρίς να μπορούμε να δώσουμε ένα όνομα σε αυτό που κάνουμε.
Τώρα ως προς την ερώτησή σας, σίγουρα η τζαζ έχει την καταγωγή της στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ως ένα κράμα των μουσικών ιδιωμάτων που συνυπήρξαν εκεί στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα κι αυτό είναι αρκετά αναγνωρίσιμο. Ένα πολύ βασικό στοιχείο που έφερε αυτή η νέα μουσική του Νέου Κόσμου είναι ο αυτοσχεδιασμός ως κύρια πρακτική της μουσικής εκτέλεσης.
Μέσα στον 20ο αιώνα η πρακτική αυτή εξελίχθηκε και μεταλλάχθηκε, πολλά παρακλάδια της τζαζ αλλά και αυτούσια μουσικά είδη γεννήθηκαν που θα μπορούσαν ίσως να μπουν κάτω από τον γενικό τίτλο «αυτοσχεδιαζόμενη μουσική». Σίγουρα ο αυτοσχεδιασμός δεν υπάρχει μόνο στη τζαζ, οι περισσότερες αν όχι όλες παραδοσιακές μουσικές του κόσμου τον περιέχουν ως βασικό τους στοιχείο. Όμως ο τρόπος που εντάχθηκε στη τζαζ μουσική είναι κάπως διαφορετικός, καθώς τονίζει πολύ την προσωπική αναζήτηση του κάθε μουσικού και συνολικά του συγκροτήματος.
Αυτή η ποιότητα της κατά το δυνατόν ειλικρινούς διαθέσεως για πειραματισμό και εξερεύνηση, της ανοικτής φόρμας και της αυτοστιγμεί συνθέσεως μάς επηρεάζει πολύ στον τρόπο που αντιδρούμε μέσα στο κουαρτέτο.
Υπάρχει "καθαρή δημιουργία" στη μουσική;
Αν εννοείτε την παρθενογένεση προφανώς και δεν υπάρχει και ευτυχώς ίσως. Υπάρχουν πάντοτε αναφορές καθώς η μουσική φτιάχνεται από ανθρώπους και απευθύνεται σε ανθρώπους.
Ποιός ο λόγος να αποκόψουμε το αντικείμενο από τη λειτουργία του; Αν κάποιος μπορούσε να δημιουργήσει καθαρά, χωρίς καμία αναφορά και μη λαμβάνοντας υπόψη του τους άλλους, πώς θα μπορέσει στην ουσία να επικοινωνήσει αυτό που κάνει;
Ένα τζαζ σχήμα είναι αποκομμένο απ' όσα συμβαίνουν γύρω μας, στην Ελλάδα του σήμερα;
Καθόλου, όσο δεν είναι αποκομμένη η ζωή μας από όσα συμβαίνουν τριγύρω.
Οποιοσδήποτε παίζει ή γράφει μουσική, ζωγραφίζει, σκαλίζει, παίζει θέατρο ή κινηματογράφο, κάνει αθλητισμό, οδηγάει ταξί, δουλεύει σε γραφείο ή σε εταιρεία, πουλάει κουλούρια, είναι άστεγος, είναι μαθητής ή φοιτητής, στέλεχος επιχείρησης, διευθυντής υπουργείου, είναι πολιτικός και τόσα άλλα στην Ελλάδα σήμερα μπορεί να νιώσει το τι συμβαίνει τριγύρω στον ένα ή τον άλλο βαθμό.
Κι όμως, όλοι μας μπορούμε πολύ εύκολα να απομονωθούμε, να γυρίσουμε το κεφάλι στην ανάγκη του διπλανού μας, φέρνοντας ως δικαιολογία την πολύ σημαντική ενασχόλησή μας με ανώτερα πράγματα.
Τι θα μας παίξετε τρεις μέρες στο Half Note;
Μαζί με τον Νίκο Σιδηροκαστρίτη, τον Δημήτρη Θεοχάρη και τον Χάρη Μέρμηγκα (που αντικαθιστά εκτάκτως τον Δημήτρη Τσεκούρα με τον οποίο παίζουμε τα τελευταία 3 χρόνια) θα παίξουμε κομμάτια από τον πρώτο μας δίσκο με τίτλο «Θέα» που κυκλοφόρησε το 2010 και μερικά καινούρια κομμάτια που θα περιλαμβάνονται στον δεύτερό μας δίσκο που είναι ήδη σχεδόν έτοιμος και ελπίζουμε να κυκλοφορήσει σύντομα.
HALF NOTE JAZZ CLUB
Tριβωνιανού 17, Μετς
Πληροφορίες-Κρατήσεις
210 9213310
www.halfnote.gr
www.ticketnet.gr
ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ
ΤΡΑΠΕΖΙ: 20 , ΒΑR & ΕΞΩΣΤΗΣ 15, ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ (BAR & ΕΞΩΣΤΗΣ): 10
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Παρασκευή & Σάββατο ώρα έναρξης 22:30
Κάθε Κυριακή ώρα έναρξης στις 21:00
Για ένα τριήμερο στο Half Note
01 Μαρτίου 2012O Xάρης Λαμπράκης και το κουαρτέτο του, μας θέτουν το ερώτημα: Πώς γίνεται να παίζεις modal τζαζ και να δίνεις την αίσθηση ότι μιλάς τη γλώσσα της Ανατολής; Την απάντηση ίσως τη μάθουμε στο Half Note την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή. Και λέω ίσως επειδή πολλές φορές η μουσική δεν υπάρχει για να δίνει απαντήσεις. Τέτοιου είδους απαντήσεις, τουλάχιστον.Το κουαρτέτο αποτελείται από τον Χάρη Λαμπράκη στο νέυ, το Νίκο Σιδηροκαστρίτη στα τύμπανα, τον Δημήτρη Θεοχάρη στο πιάνο και τον Δημήτρη Τσεκούρα στο κοντραμπάσο. Κάποιοι υποστηρίζουν πως το μεγάλο όπλο του σχήματος είναι ότι κατορθώνει να ακούγεται ως το απόλυτα σύγχρονο γκρουπ της ελληνικής τζαζ σκηνής. Αυτό ακριβώς αποτέλεσε την αρχή της κουβέντας μου με τον ίδιο τον Χάρη Λαμπράκη.
H τζαζ έχει καταγωγή; Φαίνεται η καταγωγή της; Γίνεται διακριτή;
Πολύ δύσκολη ερώτηση Δεν ξέρω αν είμαι σε θέση να απαντήσω, καθώς δεν θεωρώ πως μπορώ να παίξω τζαζ ή πως το συγκρότημά μας είναι ένα τζαζ συγκρότημα.
Ο καθένας μας φέρνει μέσα στο σχήμα τα δικά του βιώματα και η προσπάθειά μας είναι να υπάρχουμε μέσα σε αυτό όσο το δυνατόν «ολόκληροι», χωρίς να μπορούμε να δώσουμε ένα όνομα σε αυτό που κάνουμε.

Μέσα στον 20ο αιώνα η πρακτική αυτή εξελίχθηκε και μεταλλάχθηκε, πολλά παρακλάδια της τζαζ αλλά και αυτούσια μουσικά είδη γεννήθηκαν που θα μπορούσαν ίσως να μπουν κάτω από τον γενικό τίτλο «αυτοσχεδιαζόμενη μουσική». Σίγουρα ο αυτοσχεδιασμός δεν υπάρχει μόνο στη τζαζ, οι περισσότερες αν όχι όλες παραδοσιακές μουσικές του κόσμου τον περιέχουν ως βασικό τους στοιχείο. Όμως ο τρόπος που εντάχθηκε στη τζαζ μουσική είναι κάπως διαφορετικός, καθώς τονίζει πολύ την προσωπική αναζήτηση του κάθε μουσικού και συνολικά του συγκροτήματος.
Αυτή η ποιότητα της κατά το δυνατόν ειλικρινούς διαθέσεως για πειραματισμό και εξερεύνηση, της ανοικτής φόρμας και της αυτοστιγμεί συνθέσεως μάς επηρεάζει πολύ στον τρόπο που αντιδρούμε μέσα στο κουαρτέτο.
Υπάρχει "καθαρή δημιουργία" στη μουσική;
Αν εννοείτε την παρθενογένεση προφανώς και δεν υπάρχει και ευτυχώς ίσως. Υπάρχουν πάντοτε αναφορές καθώς η μουσική φτιάχνεται από ανθρώπους και απευθύνεται σε ανθρώπους.
Ποιός ο λόγος να αποκόψουμε το αντικείμενο από τη λειτουργία του; Αν κάποιος μπορούσε να δημιουργήσει καθαρά, χωρίς καμία αναφορά και μη λαμβάνοντας υπόψη του τους άλλους, πώς θα μπορέσει στην ουσία να επικοινωνήσει αυτό που κάνει;

Καθόλου, όσο δεν είναι αποκομμένη η ζωή μας από όσα συμβαίνουν τριγύρω.
Οποιοσδήποτε παίζει ή γράφει μουσική, ζωγραφίζει, σκαλίζει, παίζει θέατρο ή κινηματογράφο, κάνει αθλητισμό, οδηγάει ταξί, δουλεύει σε γραφείο ή σε εταιρεία, πουλάει κουλούρια, είναι άστεγος, είναι μαθητής ή φοιτητής, στέλεχος επιχείρησης, διευθυντής υπουργείου, είναι πολιτικός και τόσα άλλα στην Ελλάδα σήμερα μπορεί να νιώσει το τι συμβαίνει τριγύρω στον ένα ή τον άλλο βαθμό.
Κι όμως, όλοι μας μπορούμε πολύ εύκολα να απομονωθούμε, να γυρίσουμε το κεφάλι στην ανάγκη του διπλανού μας, φέρνοντας ως δικαιολογία την πολύ σημαντική ενασχόλησή μας με ανώτερα πράγματα.
Τι θα μας παίξετε τρεις μέρες στο Half Note;
Μαζί με τον Νίκο Σιδηροκαστρίτη, τον Δημήτρη Θεοχάρη και τον Χάρη Μέρμηγκα (που αντικαθιστά εκτάκτως τον Δημήτρη Τσεκούρα με τον οποίο παίζουμε τα τελευταία 3 χρόνια) θα παίξουμε κομμάτια από τον πρώτο μας δίσκο με τίτλο «Θέα» που κυκλοφόρησε το 2010 και μερικά καινούρια κομμάτια που θα περιλαμβάνονται στον δεύτερό μας δίσκο που είναι ήδη σχεδόν έτοιμος και ελπίζουμε να κυκλοφορήσει σύντομα.
HALF NOTE JAZZ CLUB
Tριβωνιανού 17, Μετς
Πληροφορίες-Κρατήσεις
210 9213310
www.halfnote.gr
www.ticketnet.gr
ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ
ΤΡΑΠΕΖΙ: 20 , ΒΑR & ΕΞΩΣΤΗΣ 15, ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ (BAR & ΕΞΩΣΤΗΣ): 10
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Παρασκευή & Σάββατο ώρα έναρξης 22:30
Κάθε Κυριακή ώρα έναρξης στις 21:00