Ακολουθήστε μας στο Google news
update: Ματαιώνεται η συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου.
19 Σεπτεμβρίου 2013
update: Ματαιώνεται η συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου. Ιδού και η ανακοίνωση:
Σκοπεύαμε να ολοκληρώσουμε τη φετινή θριαμβευτική περιοδεία της παράστασης Πάντα γελαστοί και γελασμένοι με μια συναυλία γιορτή στο θέατρο Βράχων του Βύρωνα, τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου. Τα τελευταία γεγονότα στο Πέραμα, στο Μελιγαλά και ιδίως η άγρια δολοφονία του συναδέλφου Παύλου Φύσσα από ναζιστές δολοφόνους της «Χρυσής Αυγής», μας πλημμύρισαν όλους με θλίψη και οργή. Το λιγότερο που έχουμε να κάνουμε για την μνήμη του Παύλου Φύσσα είναι εκείνο το βράδυ να μην γίνει γιορτή και ο ήχος μας να σιωπήσει. Το περισσότερο είναι η καθημερινή επαγρύπνηση ενάντια στο φασισμό και στο ναζισμό. «Μεγάλο ποτάμι φουσκωμένο η οργή του λαού». Σ αυτό πρέπει να είμαστε όλοι μαζί.
Για όσους έχουν αγοράσει εισιτήρια:
Η επιστροφή των χρημάτων στους κατόχους εισιτηρίων θα γίνει ως εξής:
1. Για όσους αγόρασαν με πιστωτική κάρτα από το internet- viva.gr ή από κάποιο άλλο σημείο προπώλησης: τα χρήματα θα επιστραφούν αυτόματα στο λογαριασμό τους απο τη Viva.
2. Για όσους αγόρασαν εισιτήρια με μετρητά απο τα Public, Seven Spots, Παπασωτηρίου και απο τα σημεία προπώλησης του Φεστιβάλ Βύρωνα: την ημέρα της συναυλίας Δευτέρα 23/9 απο το ταμείο του Θεάτρου Βράχων ώρα 19.00-22.30 με την επίδειξη του εισιτηρίου τους.
Σε μια πρόσφατη συνάντησή μου με το Θάνο Μικρούτσικο, μου έλεγε ότι, κατά την άποψή του, ο Δημήτρης Μπάσης μελλοντικά θα αναδειχθεί σαν μία από τις μεγάλες λαϊκές φωνές. Συμφωνώ μαζί του. Και το έχω γράψει στο παρελθόν. Ο Μπάσης είναι προικισμένος ερμηνευτής. Είναι, μάλιστα, από τους πολύ λίγους ερμηνευτές (ίσως ο μόνος της γενιάς του) που γνωρίζουν τους δρόμους του λαϊκού τραγουδιού και την τεχνική της τσαλκάντζας και του αμανέ. Φυσικά τον βοηθά το ψαλτικό του παρελθόν και οι γνώσεις του στη βυζαντινή μουσική, ο ίδιος όμως έχει εξελίξει το παρελθόν και τις γνώσεις αυτές και τις έχει ενσωματώσει στις ερμηνείες του. Αφορμή για τη συζήτησή μας στάθηκε η συνεργασία του με το Θάνο Μικρούτσικο στη σκηνή του Θεάτρου Βράχων, στο Βύρωνα. Πιο συγκεκριμένα, τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου, ο Θάνος Μικρούτσικος, με άξιους συμπαραστάτες το Μανώλη Μητσιά, το Γιάννη Κότσιρα, το Δημήτρη Μπάση και τη Ρίτα Αντωνοπούλου, παρουσιάζει, στο Θέατρο Βράχων, τα λαϊκά του τραγούδια σε μια παράσταση με τίτλο «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι». Η συνεργασία του Θάνου Μικρούτσικου με το Δημήτρη Μπάση, που ξεκίνησε στο Ηρώδειο στις 18/6, συνεχίστηκε με συναυλίες σε ολόκληρη την Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι.
Τι θα ακούσουμε στο θέατρο Βράχων τη Δευτέρα (23/9); Να τολμήσω να σε ρωτήσω ποια από τα τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου θα ερμηνεύσεις ή δεν πρέπει; Μη χαλάσουμε την έκπληξη αν δεν πρέπει.
Δεν θα ήθελα να αποκαλύψω τα τραγούδια. Ίσως σου πω ένα. Σε κάθε περίπτωση, η παράσταση αφορά στα λαϊκά τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου, δηλαδή αποτυπώνεται σε αυτή τη συναυλία η λαϊκή του πλευρά. Το κύριο μέρος των τραγουδιών είναι λαϊκά τραγούδια. Θα σου πω, για παράδειγμα, ότι θα τραγουδήσω το «Πάντα γελαστοί» (στίχοι: Άλκης Αλκαίος), που είναι ένα τραγούδι από τα πολύ σημαντικά του Θάνου. Θα ακουστούν, όπως είναι αναμενόμενο, η «Ρόζα» (στίχοι: Άλκης Αλκαίος), η «Πιρόγα» (στίχοι: Άλκης Αλκαίος) και όχι μόνο.
Και τώρα θέλω να σου κάνω μια ερώτηση τελείως διαφορετικού κλίματος. Υπάρχουν στιγμές που νοσταλγείς το τραγούδι της εποχής της ανωνυμίας, το τραγούδι πριν γίνει επάγγελμα.
Νοσταλγώ την εποχή. Νοσταλγώ την αθωότητα της εποχής. Δεν μπορώ να πω πως νοσταλγώ τον τρόπο που τραγουδούσα τότε, γιατί τώρα είμαι πιο ώριμος, έχω περισσότερες εμπειρίες. Βέβαια, όλο αυτό το πράγμα έχει περάσει σε ένα επίπεδο πιο επαγγελματικό και έχει ξεφύγει από αυτό το ερασιτεχνικό, το αθώο που είχα όταν ξεκινούσα από παιδί και ξεκινούσα με όνειρα. Με πολλά όνειρα. Να κάνω κάποια στιγμή έναν δικό μου προσωπικό δίσκο. Δεν μπορούσα ποτέ να φανταστώ ότι θα μπορούσα κάποια στιγμή να βρεθώ επί σκηνής με σπουδαίους ανθρώπους του χώρου όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, όπως ο Χρήστος Νικολόπουλος που μου έγραψε τραγούδια, η Χαρούλα Αλεξίου, η Δήμητρα Γαλάνη, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Δημήτρης Μητροπάνος. Δηλαδή, έκανα όνειρα που ποτέ δεν φτάνανε μέχρι εκεί. Νοσταλγώ την αθωότητα της εποχής εκείνης. Δεν μπορώ να πω ότι νοσταλγώ την απειρία. Ακόμα και η απειρία, πάντως, έχει μια ομορφιά. Όταν ξεκινάς σε αυτό το χώρο είναι λογικό να είσαι άπειρος, να είσαι αθώος, να είσαι ορεξάτος και να έχεις πολλά όνειρα. Αυτό νοσταλγώ.
Εκτός σκηνής και επαγγελματικών υποχρεώσεων, τραγουδάς;
Είμαι από εκείνους που δεν μεταφέρουν αυτό το κομμάτι στην προσωπική τους ζωή. Για να τραγουδήσω θα πρέπει να είμαι τελείως μόνος και απομονωμένος. Δεν τραγουδάω στο σπίτι, στους δικούς μου. Δεν τραγουδάω στους οικείους. Μπορώ να τραγουδήσω όμως μαζί με μια καλή παρέα αν το φέρει η περίσταση.
Έχεις κάνει μαθήματα φωνητικής; Σε ρωτάω γιατί το έχω γράψει κιόλας και μην το θεωρήσεις φιλοφρόνηση, είναι απλώς η γνώμη μου παρατηρώ ότι είσαι ένας από τους λίγους τραγουδιστές που μπορεί να κάνει αμανέδες και αυτά τα δύσκολα τσακίσματα της φωνής, τις επονομαζόμενες τζαλκάντζες. Ίσως, μάλιστα, καλύτερα από οποιονδήποτε τραγουδιστή της γενιάς σου και μάλιστα σε δρόμους που έχουν αρχίσει να χάνονται. Αυτή τη γνώση πως την απέκτησες;
Εγώ ξεκίνησα ως ψάλτης. Υπήρξα πάρα πολλά χρόνια ψάλτης. Πήρα πτυχίο βυζαντινής μουσικής, οπότε έχω μια τριβή με το κομμάτι αυτό, της βυζαντινής μουσικής. Με τους δρόμους της βυζαντινής μουσικής. Ξεκίνησα να ψέλνω σε ηλικία οκτώ (8) ετών δίπλα σε πάρα πολύ καλούς δασκάλους, οπότε δεν έχω κάνει μαθήματα φωνητικής και ορθοφωνίας, αλλά διδάχτηκα εμπειρικά να τραγουδάω σωστά, να κάνω σωστή τοποθέτηση φωνής και το όποιο ταλέντο μου έδωσε η φύση να μπορέσω να το αξιοποιήσω, να το καλλιεργήσω και να το κάνω καλύτερο. Να κάνω καλύτερες τις τζαλκάντζες μου, να καλύτερες τις αναπνοές μου, την τοποθέτηση της φωνής μου. Αυτές είναι οι γνώσεις που πήρα από τους δασκάλους και από τη βυζαντινή μουσική. Μέχρι εκεί είναι τα μαθήματα. Δεν έχω κάνει μαθήματα ορθοφωνίας και φωνητικής. Εξάλλου οι τζαλκάντζες και η ευχέρεια της ευλυγισίας της φωνής δεν είναι κάτι που διδάσκεται. Είναι κάτι που έχεις έμφυτο και μπορείς, από εκεί και πέρα, να το βελτιώσεις.
Αυτό ισχύει, αλλά προσωπική μου γνώμη είναι ότι αυτό είναι ένα στοιχείο, μια δεξιότητα που εκλείπει στους σύγχρονους τραγουδιστές. Νομίζω ότι είναι λίγοι πια οι τραγουδιστές που μπορούν να κάνουν, για παράδειγμα, τον αμανέ της εισαγωγής στο «Μάνα μου Ελλάς» (μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος στίχοι: Νίκος Γκάτσος).
Για μένα αυτά είναι προσωπικά βιώματα. Μεγάλωσα σε χωριό, με τα ήθη και τα έθιμα του χωριού, με τα πανηγύρια του χωριού, με τα γλέντια των γάμων και παράλληλα έψελνα. Οπότε, όλα αυτά τα ηχοχρώματα, τα γυρίσματα, τα δημοτικά, είναι πράγματα που βίωσα από μικρό παιδάκι. Δεν είναι κάτι που διδάχθηκα. Αυτά τα μαθαίνεις από παιδί δίπλα σε αυτούς που θα σου δώσουν τα ερεθίσματα. Δίπλα από τους δασκάλους της βυζαντινής μουσικής, δίπλα από τους μουσικούς του χωριού. Έτσι «διδάσκονται» αυτά. Περνάνε μέσα στο dna σου. Ίσως επειδή αναφέρθηκες στους τραγουδιστές της ηλικίας μου όσοι δεν έχουν αυτά τα βιώματα, δεν είναι εύκολο να προσεγγίσουν αυτό το είδος.
Με τη δισκογραφία να καταρρέει, αν δεν έχει καταρρεύσει ήδη, ποια βλέπεις να είναι η διάδοχη κατάσταση και τι μελλοντικά σχέδια έχεις;
Νομίζω ότι έχει καταρρεύσει ήδη η δισκογραφία σήμερα. Θέλω να ελπίζω ότι κάτι θα γίνει και αυτό το πράγμα θα αλλάξει. Δεν υπάρχουν δισκοπωλεία, δεν υπάρχουν δισκογραφικές εταιρείες που να παράγουν. Βιώνουμε μια οικονομική κρίση και το κόστος μιας παραγωγής δεν μπορεί να το επωμιστεί κανείς. Δεν υπάρχει δισκογραφική εταιρεία που να έχει όραμα και να αναλάβει το κόστος μιας παραγωγής, οπότε φτάσαμε σε ένα σημείο να γίνεται αναγκαστικά η διακίνηση φορέων ήχου (cds, κλπ) μέσα από τον Τύπο, για να μπορεί να φτάσει και στο πιο ακριτικό χωριό. Αν, για παράδειγμα, δεν υπάρχει που νομίζω ότι δεν υπάρχει δισκοπωλείο στην Ορεστιάδα, καταλαβαίνεις ότι για να κάνεις μια καινούργια κυκλοφορία και να φτάσεις στα αυτιά κάποιων ανθρώπων, θα πρέπει να γίνει η διακίνηση μόνο μέσα από τον Τύπο. Είναι μια ανάγκη και μια μόδα. Χάθηκε και τη νοσταλγώ η ωραία εποχή που η κυκλοφορία ενός δίσκου, ειδικά κάποιων μεγάλων τραγουδιστών, ήταν ένα γεγονός. Δεν περίμενες να «σκάσει το σουξέ» για να πάρεις τον καινούργιο δίσκο της Αλεξίου. Ένας σωστός συλλέκτης που αγαπούσε τη μουσική, έπρεπε να τον έχει στη δισκοθήκη του. Δεν περίμενες να ακουστεί κάτι από έναν δίσκο προκειμένου να τον αγοράσεις. Τον έπαιρνες γιατί ήξερες ότι αυτός ο δίσκος έπρεπε να υπάρχει στη δισκοθήκη σου. Σήμερα τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά.
Υπάρχει και κάποιο δισκογραφικό σχέδιο (χρησιμοποιώ τον όρο λόγω συνήθεια και αναφέρομαι σε καινούργια τραγούδια);
Είμαι σε μια φάση αναζήτησης καινούργιου υλικού. Μέσα σε όλο αυτό τον χαμό, που λέγαμε και προηγουμένως σχετικά με την κατάρρευση της δισκογραφίας, είμαι και εγώ στη φάση που ψάχνομαι για το επόμενο δισκογραφικό μου βήμα. Ακούω διάφορα τραγούδια μαζί με τον παραγωγό μου και πιστεύω ότι θα καταλήξω κάπου, ώστε να σηματοδοτήσει αυτό το ψάξιμο τον επόμενό μου δίσκο. Δεν έχω κάτι παραπάνω, κάτι πιο χειροπιαστό να πω αυτή τη στιγμή.
Εγώ θα σου ευχηθώ να ευδοκιμήσει αυτή η αναζήτηση και να βρεθούν καλά καινούργια τραγούδια και θα σε ευχαριστήσω για την ωραία κουβέντα.
Κι εγώ ευχαριστώ.
update: Ματαιώνεται η συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου.
19 Σεπτεμβρίου 2013update: Ματαιώνεται η συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου. Ιδού και η ανακοίνωση:
Σκοπεύαμε να ολοκληρώσουμε τη φετινή θριαμβευτική περιοδεία της παράστασης Πάντα γελαστοί και γελασμένοι με μια συναυλία γιορτή στο θέατρο Βράχων του Βύρωνα, τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου. Τα τελευταία γεγονότα στο Πέραμα, στο Μελιγαλά και ιδίως η άγρια δολοφονία του συναδέλφου Παύλου Φύσσα από ναζιστές δολοφόνους της «Χρυσής Αυγής», μας πλημμύρισαν όλους με θλίψη και οργή. Το λιγότερο που έχουμε να κάνουμε για την μνήμη του Παύλου Φύσσα είναι εκείνο το βράδυ να μην γίνει γιορτή και ο ήχος μας να σιωπήσει. Το περισσότερο είναι η καθημερινή επαγρύπνηση ενάντια στο φασισμό και στο ναζισμό. «Μεγάλο ποτάμι φουσκωμένο η οργή του λαού». Σ αυτό πρέπει να είμαστε όλοι μαζί.
Θάνος Μικρούτσικος , Μανώλης Μητσιάς, Γιάννης Κότσιρας, Δημήτρης Μπάσης, Ρίτα Αντωνοπούλου
Για όσους έχουν αγοράσει εισιτήρια:
Η επιστροφή των χρημάτων στους κατόχους εισιτηρίων θα γίνει ως εξής:
1. Για όσους αγόρασαν με πιστωτική κάρτα από το internet- viva.gr ή από κάποιο άλλο σημείο προπώλησης: τα χρήματα θα επιστραφούν αυτόματα στο λογαριασμό τους απο τη Viva.
2. Για όσους αγόρασαν εισιτήρια με μετρητά απο τα Public, Seven Spots, Παπασωτηρίου και απο τα σημεία προπώλησης του Φεστιβάλ Βύρωνα: την ημέρα της συναυλίας Δευτέρα 23/9 απο το ταμείο του Θεάτρου Βράχων ώρα 19.00-22.30 με την επίδειξη του εισιτηρίου τους.
Σε μια πρόσφατη συνάντησή μου με το Θάνο Μικρούτσικο, μου έλεγε ότι, κατά την άποψή του, ο Δημήτρης Μπάσης μελλοντικά θα αναδειχθεί σαν μία από τις μεγάλες λαϊκές φωνές. Συμφωνώ μαζί του. Και το έχω γράψει στο παρελθόν. Ο Μπάσης είναι προικισμένος ερμηνευτής. Είναι, μάλιστα, από τους πολύ λίγους ερμηνευτές (ίσως ο μόνος της γενιάς του) που γνωρίζουν τους δρόμους του λαϊκού τραγουδιού και την τεχνική της τσαλκάντζας και του αμανέ. Φυσικά τον βοηθά το ψαλτικό του παρελθόν και οι γνώσεις του στη βυζαντινή μουσική, ο ίδιος όμως έχει εξελίξει το παρελθόν και τις γνώσεις αυτές και τις έχει ενσωματώσει στις ερμηνείες του. Αφορμή για τη συζήτησή μας στάθηκε η συνεργασία του με το Θάνο Μικρούτσικο στη σκηνή του Θεάτρου Βράχων, στο Βύρωνα. Πιο συγκεκριμένα, τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου, ο Θάνος Μικρούτσικος, με άξιους συμπαραστάτες το Μανώλη Μητσιά, το Γιάννη Κότσιρα, το Δημήτρη Μπάση και τη Ρίτα Αντωνοπούλου, παρουσιάζει, στο Θέατρο Βράχων, τα λαϊκά του τραγούδια σε μια παράσταση με τίτλο «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι». Η συνεργασία του Θάνου Μικρούτσικου με το Δημήτρη Μπάση, που ξεκίνησε στο Ηρώδειο στις 18/6, συνεχίστηκε με συναυλίες σε ολόκληρη την Ελλάδα το φετινό καλοκαίρι.
Τι θα ακούσουμε στο θέατρο Βράχων τη Δευτέρα (23/9); Να τολμήσω να σε ρωτήσω ποια από τα τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου θα ερμηνεύσεις ή δεν πρέπει; Μη χαλάσουμε την έκπληξη αν δεν πρέπει.
Δεν θα ήθελα να αποκαλύψω τα τραγούδια. Ίσως σου πω ένα. Σε κάθε περίπτωση, η παράσταση αφορά στα λαϊκά τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου, δηλαδή αποτυπώνεται σε αυτή τη συναυλία η λαϊκή του πλευρά. Το κύριο μέρος των τραγουδιών είναι λαϊκά τραγούδια. Θα σου πω, για παράδειγμα, ότι θα τραγουδήσω το «Πάντα γελαστοί» (στίχοι: Άλκης Αλκαίος), που είναι ένα τραγούδι από τα πολύ σημαντικά του Θάνου. Θα ακουστούν, όπως είναι αναμενόμενο, η «Ρόζα» (στίχοι: Άλκης Αλκαίος), η «Πιρόγα» (στίχοι: Άλκης Αλκαίος) και όχι μόνο.
Και τώρα θέλω να σου κάνω μια ερώτηση τελείως διαφορετικού κλίματος. Υπάρχουν στιγμές που νοσταλγείς το τραγούδι της εποχής της ανωνυμίας, το τραγούδι πριν γίνει επάγγελμα.
Νοσταλγώ την εποχή. Νοσταλγώ την αθωότητα της εποχής. Δεν μπορώ να πω πως νοσταλγώ τον τρόπο που τραγουδούσα τότε, γιατί τώρα είμαι πιο ώριμος, έχω περισσότερες εμπειρίες. Βέβαια, όλο αυτό το πράγμα έχει περάσει σε ένα επίπεδο πιο επαγγελματικό και έχει ξεφύγει από αυτό το ερασιτεχνικό, το αθώο που είχα όταν ξεκινούσα από παιδί και ξεκινούσα με όνειρα. Με πολλά όνειρα. Να κάνω κάποια στιγμή έναν δικό μου προσωπικό δίσκο. Δεν μπορούσα ποτέ να φανταστώ ότι θα μπορούσα κάποια στιγμή να βρεθώ επί σκηνής με σπουδαίους ανθρώπους του χώρου όπως ο Μίκης Θεοδωράκης, όπως ο Χρήστος Νικολόπουλος που μου έγραψε τραγούδια, η Χαρούλα Αλεξίου, η Δήμητρα Γαλάνη, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Δημήτρης Μητροπάνος. Δηλαδή, έκανα όνειρα που ποτέ δεν φτάνανε μέχρι εκεί. Νοσταλγώ την αθωότητα της εποχής εκείνης. Δεν μπορώ να πω ότι νοσταλγώ την απειρία. Ακόμα και η απειρία, πάντως, έχει μια ομορφιά. Όταν ξεκινάς σε αυτό το χώρο είναι λογικό να είσαι άπειρος, να είσαι αθώος, να είσαι ορεξάτος και να έχεις πολλά όνειρα. Αυτό νοσταλγώ.
Εκτός σκηνής και επαγγελματικών υποχρεώσεων, τραγουδάς;
Είμαι από εκείνους που δεν μεταφέρουν αυτό το κομμάτι στην προσωπική τους ζωή. Για να τραγουδήσω θα πρέπει να είμαι τελείως μόνος και απομονωμένος. Δεν τραγουδάω στο σπίτι, στους δικούς μου. Δεν τραγουδάω στους οικείους. Μπορώ να τραγουδήσω όμως μαζί με μια καλή παρέα αν το φέρει η περίσταση.
Έχεις κάνει μαθήματα φωνητικής; Σε ρωτάω γιατί το έχω γράψει κιόλας και μην το θεωρήσεις φιλοφρόνηση, είναι απλώς η γνώμη μου παρατηρώ ότι είσαι ένας από τους λίγους τραγουδιστές που μπορεί να κάνει αμανέδες και αυτά τα δύσκολα τσακίσματα της φωνής, τις επονομαζόμενες τζαλκάντζες. Ίσως, μάλιστα, καλύτερα από οποιονδήποτε τραγουδιστή της γενιάς σου και μάλιστα σε δρόμους που έχουν αρχίσει να χάνονται. Αυτή τη γνώση πως την απέκτησες;
Εγώ ξεκίνησα ως ψάλτης. Υπήρξα πάρα πολλά χρόνια ψάλτης. Πήρα πτυχίο βυζαντινής μουσικής, οπότε έχω μια τριβή με το κομμάτι αυτό, της βυζαντινής μουσικής. Με τους δρόμους της βυζαντινής μουσικής. Ξεκίνησα να ψέλνω σε ηλικία οκτώ (8) ετών δίπλα σε πάρα πολύ καλούς δασκάλους, οπότε δεν έχω κάνει μαθήματα φωνητικής και ορθοφωνίας, αλλά διδάχτηκα εμπειρικά να τραγουδάω σωστά, να κάνω σωστή τοποθέτηση φωνής και το όποιο ταλέντο μου έδωσε η φύση να μπορέσω να το αξιοποιήσω, να το καλλιεργήσω και να το κάνω καλύτερο. Να κάνω καλύτερες τις τζαλκάντζες μου, να καλύτερες τις αναπνοές μου, την τοποθέτηση της φωνής μου. Αυτές είναι οι γνώσεις που πήρα από τους δασκάλους και από τη βυζαντινή μουσική. Μέχρι εκεί είναι τα μαθήματα. Δεν έχω κάνει μαθήματα ορθοφωνίας και φωνητικής. Εξάλλου οι τζαλκάντζες και η ευχέρεια της ευλυγισίας της φωνής δεν είναι κάτι που διδάσκεται. Είναι κάτι που έχεις έμφυτο και μπορείς, από εκεί και πέρα, να το βελτιώσεις.
Αυτό ισχύει, αλλά προσωπική μου γνώμη είναι ότι αυτό είναι ένα στοιχείο, μια δεξιότητα που εκλείπει στους σύγχρονους τραγουδιστές. Νομίζω ότι είναι λίγοι πια οι τραγουδιστές που μπορούν να κάνουν, για παράδειγμα, τον αμανέ της εισαγωγής στο «Μάνα μου Ελλάς» (μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος στίχοι: Νίκος Γκάτσος).
Για μένα αυτά είναι προσωπικά βιώματα. Μεγάλωσα σε χωριό, με τα ήθη και τα έθιμα του χωριού, με τα πανηγύρια του χωριού, με τα γλέντια των γάμων και παράλληλα έψελνα. Οπότε, όλα αυτά τα ηχοχρώματα, τα γυρίσματα, τα δημοτικά, είναι πράγματα που βίωσα από μικρό παιδάκι. Δεν είναι κάτι που διδάχθηκα. Αυτά τα μαθαίνεις από παιδί δίπλα σε αυτούς που θα σου δώσουν τα ερεθίσματα. Δίπλα από τους δασκάλους της βυζαντινής μουσικής, δίπλα από τους μουσικούς του χωριού. Έτσι «διδάσκονται» αυτά. Περνάνε μέσα στο dna σου. Ίσως επειδή αναφέρθηκες στους τραγουδιστές της ηλικίας μου όσοι δεν έχουν αυτά τα βιώματα, δεν είναι εύκολο να προσεγγίσουν αυτό το είδος.
Με τη δισκογραφία να καταρρέει, αν δεν έχει καταρρεύσει ήδη, ποια βλέπεις να είναι η διάδοχη κατάσταση και τι μελλοντικά σχέδια έχεις;
Νομίζω ότι έχει καταρρεύσει ήδη η δισκογραφία σήμερα. Θέλω να ελπίζω ότι κάτι θα γίνει και αυτό το πράγμα θα αλλάξει. Δεν υπάρχουν δισκοπωλεία, δεν υπάρχουν δισκογραφικές εταιρείες που να παράγουν. Βιώνουμε μια οικονομική κρίση και το κόστος μιας παραγωγής δεν μπορεί να το επωμιστεί κανείς. Δεν υπάρχει δισκογραφική εταιρεία που να έχει όραμα και να αναλάβει το κόστος μιας παραγωγής, οπότε φτάσαμε σε ένα σημείο να γίνεται αναγκαστικά η διακίνηση φορέων ήχου (cds, κλπ) μέσα από τον Τύπο, για να μπορεί να φτάσει και στο πιο ακριτικό χωριό. Αν, για παράδειγμα, δεν υπάρχει που νομίζω ότι δεν υπάρχει δισκοπωλείο στην Ορεστιάδα, καταλαβαίνεις ότι για να κάνεις μια καινούργια κυκλοφορία και να φτάσεις στα αυτιά κάποιων ανθρώπων, θα πρέπει να γίνει η διακίνηση μόνο μέσα από τον Τύπο. Είναι μια ανάγκη και μια μόδα. Χάθηκε και τη νοσταλγώ η ωραία εποχή που η κυκλοφορία ενός δίσκου, ειδικά κάποιων μεγάλων τραγουδιστών, ήταν ένα γεγονός. Δεν περίμενες να «σκάσει το σουξέ» για να πάρεις τον καινούργιο δίσκο της Αλεξίου. Ένας σωστός συλλέκτης που αγαπούσε τη μουσική, έπρεπε να τον έχει στη δισκοθήκη του. Δεν περίμενες να ακουστεί κάτι από έναν δίσκο προκειμένου να τον αγοράσεις. Τον έπαιρνες γιατί ήξερες ότι αυτός ο δίσκος έπρεπε να υπάρχει στη δισκοθήκη σου. Σήμερα τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά.
Υπάρχει και κάποιο δισκογραφικό σχέδιο (χρησιμοποιώ τον όρο λόγω συνήθεια και αναφέρομαι σε καινούργια τραγούδια);
Είμαι σε μια φάση αναζήτησης καινούργιου υλικού. Μέσα σε όλο αυτό τον χαμό, που λέγαμε και προηγουμένως σχετικά με την κατάρρευση της δισκογραφίας, είμαι και εγώ στη φάση που ψάχνομαι για το επόμενο δισκογραφικό μου βήμα. Ακούω διάφορα τραγούδια μαζί με τον παραγωγό μου και πιστεύω ότι θα καταλήξω κάπου, ώστε να σηματοδοτήσει αυτό το ψάξιμο τον επόμενό μου δίσκο. Δεν έχω κάτι παραπάνω, κάτι πιο χειροπιαστό να πω αυτή τη στιγμή.
Εγώ θα σου ευχηθώ να ευδοκιμήσει αυτή η αναζήτηση και να βρεθούν καλά καινούργια τραγούδια και θα σε ευχαριστήσω για την ωραία κουβέντα.
Κι εγώ ευχαριστώ.