Η πτώση της τηλεθέασης, οι πολλές αποχωρήσεις και το μέλλον του καναλιού.
23 Οκτωβρίου 2021Αδιαμφισβήτητα, η σεζόν που διανύουμε είναι η πιο ανταγωνιστική των τελευταίων ετών. Σχεδόν όλα τα ιδιωτικά κανάλια διεκδικούν πρωτιές, είτε στο 24ωρο, είτε στο prime time, είτε στη βραδινή ενημέρωση. «Σχεδόν όλα», γιατί υπάρχει ένα εξ αυτών το οποίο αντί να «μάχεται» για την κορυφή βλέπει την τηλεθέασή του να πέφτει βδομάδα με τη βδομάδα. Το Open.
Στην τελευταία εβδομαδιαία μέτρηση της Nielsen, από 11-17/10, το «ανοιχτό κανάλι» σημείωσε τον χαμηλότερο μέσο όρο από το ξεκίνημα της λειτουργίας του, πριν τρία χρόνια. Ένα φτωχό 5,1% στην έβδομη θέση της λίστας, έχοντας 0,8% διαφορά από την έκτη ΕΡΤ1. Παράλληλα, ο κορυφαίος της κατάταξης (Alpha) είχε κάτι λιγότερο από τον τριπλάσιο μέσο όρο από εκείνον. Στα γραφήματα, τα νούμερα του Open έχουν ελάχιστες διακυμάνσεις. Ενώ ξεκινούν καλά, λόγω των πρωινών ενημερωτικών εκπομπών του που συνεχίζουν να είναι ανταγωνιστικές, μετά το τέλος τους πέφτουν κατακόρυφα και ανεβαίνουν λίγο κατά τη διάρκεια των δελτίων ειδήσεων (κυρίως του κεντρικού).
Η πτώση στην τηλεθέαση του Open είναι φανερή και σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές, στο ίδιο διάστημα με τώρα (μέσα Οκτωβρίου). Από 08-14/10/2018, λίγες μέρες πριν γίνει η αλλαγή από Epsilon σε Open, το κανάλι ήταν στο 6,2% και στην έκτη θέση. Από 14-20/10/2019 ανέβηκε στο 8,7% και την πέμπτη θέση, ενώ έναν χρόνο αργότερα, από 12-18/10/2020, έπεσε στο 7,7% -κυρίως λόγω της επιστροφής του Mega- αλλά παρέμεινε στην πέμπτη θέση. Σε γενικές γραμμές το Open κινούνταν στο 6-9%, ενώ η πρώτη φορά που έπεσε κάτω από το 6% ήταν φέτος, το διάστημα 20-26/09/2021 (5,4%).
Η αιτία για την πτωτική πορεία του «ανοιχτού καναλιού» δεν είναι άλλη από το «κύμα» αποχωρήσεων, που ξεκίνησε στα τέλη της περασμένης σεζόν και συνεχίστηκε μέχρι το καλοκαίρι. Η πιο «τρανταχτή» από όλες ήταν εκείνη του Νίκου Κοκλώνη, που συμπαρέσυρε το μεγαλύτερο μέρος του ψυχαγωγικού προγράμματος του Open. Ωστόσο από αυτές επλήγη και ο ενημερωτικός του τομέας, με την περίπτωση της Νίκης Λυμπεράκη να είναι η πιο χαρακτηριστική. Ενδεικτικά, κάποιες από αυτές:
- Νίκος Κοκλώνης («Just The 2 Of Us»)
Τον ακολούθησαν όλοι οι κριτές.
- Κατερίνα Καινούργιου («Ευτυχείτε»)
Την ακολούθησε όλο, σχεδόν, το δυναμικό της εκπομπής της πλην της Τζορτζέλας Κόσιαβα.
- Σίσσυ Χρηστίδου («Έλα Χαμογέλα»)
Την ακολούθησε όλο το δυναμικό της εκπομπής της.
- «Ράδιο Αρβύλα»
- Νίκη Λυμπεράκη (κεντρικό δελτίο ειδήσεων)
- Ντόρα Κουτροκόη («Ώρα Ελλάδος»)
- Δημήτρης Φρέσκος (εκπρόσωπος εργαζομένων)
- Μιχάλης Τσίγκρης («Open Sport»)
- Κική Σιλβεστριάδου (γενική διεύθυνση)
- Μαρία Σαγανά (διεύθυνση προγράμματος)
- Κώστας Σφικτός (διεύθυνση προγραμματισμού, έρευνας και στρατηγικού σχεδιασμού προγράμματος)
- Θέμης Μάλλης (διεύθυνση ψυχαγωγικών εκπομπών)
Τα κενά που δημιουργήθηκαν από τις παραπάνω αποχωρήσεις (και όχι μόνο), αναπληρώθηκαν είτε με «μπαλώματα» εκ των έσω είτε με εκπομπές με πολύ μικρότερη απήχηση. Για παράδειγμα, καθήκοντα γενικού διευθυντή πήρε ο... εμπορικός διευθυντής του Open, Νίκος Αργυρός, ενώ επισήμως η διεύθυνση προγράμματος του καναλιού παραμένει «ακέφαλη». Οι νέες πρωινές ψυχαγωγικές εκπομπές του, με τη Μπέττυ Μαγγίρα και την Ελένη Τσολάκη, σημειώνουν σε μόνιμη βάση μονοψήφιους μέσους όρους, ενώ και το υπόλοιπο ψυχαγωγικό πρόγραμμα (εκπομπές, μυθοπλασία, ξένες παραγωγές κ.ά.) είναι εκτός συναγωνισμού.
Οι μόνοι τομείς του Open που «σώζονται», τουλάχιστον σε επίπεδο τηλεθέασης, είναι ο ενημερωτικός κυρίως με τις πρωινές εκπομπές και λιγότερο με τα δελτία ειδήσεων, και ο αθλητικός περισσότερο με τις ζωντανές μεταδόσεις. Η κάλυψη π.χ. των καταστροφικών πυρκαγιών του περασμένου καλοκαιριού έδωσε μεγάλη ώθηση στο κανάλι, ανεβάζοντάς το στις κορυφαίες θέσεις του ανταγωνισμού, ενώ τα ποδοσφαιρικά ματς της Εθνικής, του ΠΑΟΚ και των ομάδων της Λατινικής Αμερικής έδωσαν (και δίνουν ακόμη) «ανάσες» τηλεθέασης.
Η κακή πορεία του Open στους πίνακες τηλεθέασης έχει πυροδοτήσει, από μερίδα του Τύπου, σενάρια για το ιδιοκτησιακό του καθεστώς και το μέλλον του, γενικά. Οι «υποψήφιοι» που «παίζουν» τους τελευταίους μήνες είναι ο Νίκος Κοκλώνης, ο οποίος σε παλαιότερες δηλώσεις του δεν είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο διεκδίκησης της περίφημης «ορφανής» άδειας, και η Nova που βρίσκεται σε φάση αναδιοργάνωσης μετά την εξαγορά της από το United Group. Παρόλα αυτά, πάντως, ο Ιβάν Σαββίδης δήλωσε πρόσφατα σε εργαζόμενους του καναλιού ότι αποκλείει το ενδεχόμενο να πουλήσει το Open, ενώ το ίδιο το κανάλι έχει προχωρήσει και σε γραπτές, κατηγορηματικές, διαψεύσεις των εν λόγω δημοσιευμάτων.
Κλείνοντας δύο μήνες από τότε που ξεκίνησε, η σεζόν που διανύουμε μοιάζει χαμένη για το Open. Τουλάχιστον το πρώτο μισό της. Εκτός αν αλλάξει κάτι δραματικά, είτε μπροστά είτε πίσω από τις κάμερες.