Μπορεί ο ΑΡΤ FM 102.7 να αλλάξει ιδιοκτήτη και πρόγραμμα;

Μπορεί ο ΑΡΤ FM 102.7 να αλλάξει ιδιοκτήτη και πρόγραμμα;
Ακολουθήστε μας στο Google news

Όσα αναφέρει η ραδιοτηλεοπτική νομοθεσία, σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από τον σταθμό.

16 Οκτωβρίου 2024

Από τις αρχές του φθινοπώρου, όπως σας έχουμε αναφέρει από εδώ, παρατηρείται κινητικότητα στον ΑΡΤ FM. Αρχικά με τη μετακίνησή του από τους 90.6, από όπου εξέπεμπε τα τελευταία 20 χρόνια, περίπου, στους 102.7. «Βάσει νόμου», όπως είχε δηλώσει από την εκπομπή του στον σταθμό ο Γιάννης Καρατζαφέρης, καθώς αυτή είναι η δηλωμένη συχνότητά του στο ΕΣΡ. Και στη συνέχεια με το τέλος του σταθμού από τα FM, έναν μήνα αργότερα, με ένα άλλο εγχείρημα να «έρχεται», όπως αναφέρουν ορισμένα σηματάκια που παίζουν τώρα στους 102.7.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο Νίκος Κοκλώνης, ο γνωστός παρουσιαστής και ιδιοκτήτης της εταιρείας παραγωγής Barking Well, ενδιαφέρεται για το νέο εγχείρημα που θα βγει στη συχνότητά του. Παίρνοντας, έτσι, τα «ηνία» του από τον Γιώργο Καρατζαφέρη που τον είχε δημιουργήσει δεκαετίες πριν ως Radio City και Ράδιο Άστυ, στη συνέχεια. Οι τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο για ενοικίαση του ΑΡΤ FM.

Είναι, όμως, εφικτή νομικά μια οποιαδήποτε ιδιοκτησιακή μεταβολή του συγκεκριμένου σταθμού; Η απάντηση είναι όχι. Και εξηγούμαστε. Ο ΑΡΤ FM 102.7 έλαβε, ως Ράδιο Άστυ, Βεβαίωση Νόμιμης Λειτουγρίας από το ΕΣΡ τον Δεκέμβριο του 2010, κάνοντας χρήση της (καταργημένης, πια) διάταξης περί «σταθμών πολιτικών κομμάτων», και συγκεκριμένα το άρθρο 50 του Ν. 3801/2009 που ανέφερε τα εξής:

Ραδιοφωνικοί σταθμοί που ανήκουν, καθ' οιονδήποτε νόμιμο τρόπο, σε πολιτικό κόμμα που εκπροσωπείται στη Βουλή, οι οποίοι λειτουργούσαν κατά την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του ν. 3592/2007 και πληρούν τα κριτήρια του άρθρου 8 του ίδιου νόμου, έχουν δικαίωμα συμμετοχής στη διαγωνιστική διαδικασία για τη χορήγηση άδειας ίδρυσης, εγκατάστασης και λειτουργίας τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού κατά τους όρους του ανωτέρω νόμου και θεωρείται ότι λειτουργούν νομίμως, στη γεωγραφική περιοχή που εκπέμπουν, ως την έκδοση της σχετικής άδειας, εφόσον υποβάλλουν κατά το νόμο υποψηφιότητα στη διαγωνιστική διαδικασία.

Και αυτό διότι ο ιδιοκτήτης του ραδιοσταθμού είναι το ΛΑΟΣ, το κόμμα του Γιώργου Καρατζαφέρη το οποίο τότε εκπροσωπούνταν και στην ελληνική Βουλή και στην Ευρωβουλή. Όλο αυτό σε αντίθεση με το τηλεοπτικό ΑΡΤ, που ανήκει στην ανώνυμη εταιρεία City News, αλλά και τον «κανονικό» νόμο για τις Βεβαιώσεις Νόμιμης Λειτουργίας στην Αττική (άρθρο 12 παρ. 29 Ν. 3310/2005) που αναφέρει ότι:

Θεωρούνται νομίμως λειτουργούντες εντός των ορίων του Νομού Αττικής και με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί του Νομού Αττικής, υπό τις ακόλουθες σωρευτικά προϋποθέσεις:

i) εφόσον αποδεδειγμένα λειτουργούσαν την 31/12/2004,

ii) ο φορέας τους υπέβαλε αίτηση συμμετοχής στη διαγωνιστική διαδικασία που προκηρύχθηκε με τις υπ' αριθμ. 1430/9.12.1996 (ΦΕΚ 1109 Β') και 4925/Ε/21.2.2001 (ΦΕΚ 184 Β') αποφάσεις του Υπουργού Τύπου και Μ.Μ.Ε., όπως η τελευταία τροποποιήθηκε με τις υπ' αριθμ. 9615/Ε/10.4.2001 (ΦΕΚ 414 Β') και 17563/Ε/23.7.2001 (ΦΕΚ 954 Β') όμοιες, και

iii) την 31/12/2004 ανήκαν κατά πλήρη κυριότητα στο φορέα που είχε υποβάλει την αίτηση συμμετοχής του προηγούμενου εδαφίου.

Η κατά τα ως άνω νόμιμη λειτουργία καταλαμβάνει και το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση της σχετικής προκήρυξης μέχρι τη χορήγηση των αδειών, εφόσον υποβληθεί αίτηση συμμετοχής στη νέα διαγωνιστική διαδικασία.

Κατά το χρόνο της λειτουργίας τους, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί υποχρεούνται να τηρούν τους κανόνες λειτουργίας που προβλέπονται στις ισχύουσες διατάξεις της νομοθεσίας και των κωδίκων δεοντολογίας του Ε.Σ.Ρ..

Επομένως, ο ΑΡΤ FM 102.7 απαγορεύεται να αλλάξει ιδιοκτησιακό καθεστώς, ή έστω να φύγει από τα «χέρια» του ΛΑΟΣ. Είναι η ίδια ακριβώς περίπτωση με του 105.5 Στο Κόκκινο, του ΣΥΡΙΖΑ, την οποία σας έχουμε αναλύσει. Όσο για τις πληροφορίες περί ενοικίασης της συχνότητας, είναι κάτι το οποίο επίσης απαγορεύεται. Όχι μόνο για τα κομματικά ραδιόφωνα αλλά για όλα τα ραδιόφωνα, γενικά. Ο νόμος Ρουσόπουλου (Ν. 3592/2007), και συγκεκριμένα το άρθρο 11 παρ. 5, αναφέρει:

Οι φορείς άδειας τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού σταθμού υποχρεούνται να εκμεταλλεύονται αυτοί οι ίδιοι και απευθείας το σταθμό. Οι σταθμοί μπορούν να αναθέτουν την παραγωγή του προγράμματός τους σε εταιρίες του ίδιου ομίλου, κατά την έννοια της παραγράφου 11 του άρθρου 5. Επιτρέπεται μόνο η ανάθεση παραγωγής συγκεκριμένων προγραμμάτων σε επιχειρήσεις παραγωγής προγράμματος ή η ανάθεση παραγωγής εκπομπών σε ανεξάρτητους παραγωγούς.

Επιτρέπεται, δηλαδή, μόνο η ανάθεση του προγράμματος σε εταιρείες του ίδιου ομίλου με τον ΑΡΤ FM 102.7, ή συγκεκριμένων προγραμμάτων σε τρίτους. Τέλος, όσο για το ενδεχόμενο μετατροπής του σταθμού από ενημερωτικός (όπως είναι δηλωμένος τώρα) σε μη ενημερωτικός, προκειμένου να γίνει μουσικό ραδιόφωνο, αυτό επιτρέπεται μεν αλλά μόνο για μια φορά βάσει του άρθρου 39 του νόμου Πέτσα-Λιβάνιου (Ν. 4779/2021):

1. Μέχρι την έκδοση προκήρυξης για χορήγηση αδειών λειτουργίας σε ραδιοφωνικούς σταθμούς και σε παρόχους περιεχομένου περιφερειακής εμβέλειας επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης, οι εποπτευόμενοι από το Ε.Σ.Ρ. ως νομίμως λειτουργούντες αντίστοιχοι σταθμοί επιτρέπεται να αλλάξουν μία (1) μόνον φορά τη φυσιογνωμία του προγράμματός τους, εφόσον πληρούν τις οικείες για τη φυσιογνωμία προϋποθέσεις.

2. Για τον σκοπό αυτόν υποβάλλουν στο Ε.Σ.Ρ. αίτηση, καθώς και:

α) αναλυτικό πρόγραμμα μιας εβδομάδας, που αντιστοιχεί στη νέα φυσιογνωμία προγράμματος,

β) δήλωση, στην οποία αναφέρουν αναλυτικά και συγκεκριμένα τα στοιχεία στα οποία στηρίζουν την αίτησή τους και από τα οποία προκύπτει ότι έχουν και την υποδομή για τη λειτουργία σταθμού με την αιτούμενη φυσιογνωμία,

γ) ονομαστική κατάσταση προσωπικού το οποίο: γα) απασχολήθηκε για τη λειτουργία του σταθμού από την 01/01/2019 και μετά, γβ) απασχολείται για τη λειτουργία του σταθμού κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης ή δήλωση για το προσωπικό που πρόκειται να προσληφθεί, για να πληρούται η οικεία νόμιμη υποχρέωση.

3. Το Ε.Σ.Ρ. αποφαίνεται επί της αίτησης με αιτιολογημένη απόφαση μετά από ακρόαση του ενδιαφερόμενου, λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση της περιοχής εκπομπής του αιτούντος, τη βιωσιμότητά του και την πληρότητα του προγράμματός του.