Συνέντευξη στον Ηλία Σελιμά
11 Δεκεμβρίου 2024
Ο Δημήτρης Δώδης είναι αυτό που λέμε «δάσκαλος», που είτε άμεσα είτε έμμεσα έχει δώσει τα φώτα του για το ραδιόφωνο (και όχι μόνο) σε πολλούς τεχνικούς και ραδιοφωνικούς παραγωγούς που είχαν την εξυπνάδα να διαβάσουν τα βιβλία του. Επικεφαλής του τμήματος Ηχοληψίας του Ant1 MediaLab, το προηγούμενο βιβλίο του θεωρείται «Βίβλος» καθώς διδάσκεται σε δημόσια και ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, ενώ το τελευταίο «Παραγωγή Ραδιοφώνου: Από το χθες στο σήμερα» από τις Εκδόσεις Ίων που κυκλοφορεί έρχεται να βάλει ένα λιθαράκι παραπάνω. Ένας άνθρωπος που υπηρετεί το ραδιόφωνο πίσω από τα μικρόφωνα με αγάπη και ανιδιοτέλεια.
Τι αποτέλεσε κίνητρο για να γράψεις ένα βιβλίο για την παραγωγή του ραδιοφώνου;
Ασχολούμαι με το ραδιόφωνο από το 1988 με την ίδρυση του ΑΝΤΕΝΝΑ FM STEREO στους 97,1 και με τον AIR FM (ATHENS INTERNATIONAL RADIO) στους 104,4 το αδελφάκι του 9,84. Κατά την διάρκεια όλων αυτών των ετών δίδασκα σε όλες τις Ιδιωτικές και Δημόσιες σχολές Ηχοληψίας. Κάποια στιγμή, ως επικεφαλής του τμήματος Ηχοληψίας του Ant1 MediaLab, φτιάχτηκε το web radio της σχολής και ξεκίνησαν τα σεμινάρια Παραγωγής Ραδιοφώνου. Τα σεμινάρια στάθηκαν αφορμή να οργανώσω τις σκέψεις μου και τις γνώσεις μου με αποτέλεσμα την συγγραφή του βιβλίου. Ήδη είχα εκδώσει το 1990 το βιβλίο Ηχοληψίας «Η δημιουργία με την Σύγχρονη Τεχνολογία».
Τι έχει αλλάξει από το χθες στο σήμερα στην παραγωγή, όπως λες στον υπότιτλο;
Τι έχει αλλάξει; Μεγάλη κουβέντα. Πρώτα απ’ όλα η σύγχρονη τεχνολογία. Το χθες ήταν όλο αναλογικό. Τι σημαίνει αυτό; Όλες οι πηγές ήχου (πικάπ, κασετόφωνα, open reels tape machines, cartridges machines) χρειαζόντουσαν διαφορετικό χειρισμό η κάθε μια. Αυτό απαιτούσε γνώση, εγρήγορση και συντονισμό. Σήμερα είναι όλα ψηφιακά. Από την κονσόλα μέχρι τις πηγές ήχου, οι οποίες προγραμματίζονται μέσω ενός software σε υπολογιστή.
Υπήρξε κάτι που αποτέλεσε έκπληξη για σένα κατά την συγγραφή του βιβλίου;
Έκπληξη αποτέλεσε ο ζήλος που έδειξε ο σπουδαστής μου Ιάσονας Λεοντόπουλος, ο οποίος με βοήθησε στην επιμέλεια της συγγραφής του βιβλίου. Και λέω έκπληξη για το ήθος του και την συνέπεια του.
Ποιο ήταν το πιο δύσκολο κομμάτι της συγγραφής του;
Η συναρμολόγηση όλων των σκέψεων μου και η τοποθέτησή τους σε μια σειρά. Όπως ξέρεις, όταν έρχεται μια σκέψη, μια ιδέα, πρέπει να την γράψεις σε χαρτί, να την αναπτύξεις με τέτοιο τρόπο μέχρι να φτάσει στο επίπεδο εκείνο που θα ικανοποιήσει πρώτα εσένα και μετά τον στόχο του βιβλίου.
Που απευθύνεται;
Σε όλους τους σπουδαστές των ΣΑΕΚ και των αντίστοιχων Πανεπιστημιακών Τμημάτων που έχουν ως αντικείμενο μελέτης στα ΜΜΕ. Θεωρώ ότι θα αποτελέσει βοήθημα αυτών που θέλουν να ασχοληθούν με την Παραγωγή του Ραδιοφώνου.
Τι θα διαβάσουμε στις σελίδες του;
Παρουσιάζονται και αναλύονται μέσα από φωτογραφίες και πίνακες, ο εξοπλισμός της Παραγωγής Ραδιοφώνου, η Διαδικασία Εγγραφής και Επεξεργασίας του Ήχου, η Κονσόλα, η χρήση Πικάπ και CDs, οι Μονάδες Ηχογράφησης και Αναπαραγωγής του Ήχου, τα Tape Cartridge Machines, Μικρόφωνα και Ήχος, το Ηχογραφημένο Πρόγραμμα, η On Air Παραγωγή. Επίσης περιλαμβάνεται το Γλωσσάρι και η Ορολογία που χρησιμοποιείται στην Παραγωγή Ραδιοφώνου.
Το πρώτο σου βιβλίο έχει γίνει σημείο αναφοράς και χρησιμοποιείται από τις σχολές...
Νιώθω ικανοποίηση γιατί θεωρώ ότι με τις γνώσεις μου και την εμπειρία μου έχω αφήσει ένα αποτύπωμα στην εκπαίδευση. Ένα βιβλίο παραμένει μια πηγή γνώσης και ένα εργαλείο που ανά πάσα στιγμή μπορείς να το συμβουλευτείς.
Πώς αποφάσισες να γίνεις ηχολήπτης;
Απ' όσο θυμάμαι τον εαυτό μου η ασχολία μου ήταν η μουσική. Είτε με μαθητικές μπάντες, είτε βάζοντας μουσική σε εκδηλώσεις. Τελειώνοντας το σχολείο μου δόθηκε η ευκαιρία να ξεκινήσω δειλά δειλά σε κέντρο διασκέδασης της οικογενείας μου ως ηχολήπτης, σπουδάζοντας παράλληλα το αντικείμενο. Λίγο αργότερα δούλεψα σε studio δισκογραφίας κάτι που με έφερε πιο κοντά στην δημιουργικότερη πλευρά του επαγγέλματος. Έτσι έγινε η αρχή.
Τι θα έλεγες λοιπόν σε έναν ηχολήπτη ραδιοφώνου που μόλις ξεκινά;
Θα του έλεγα να είναι ‘ερωτευμένος’ με αυτό που διάλεξε. Όπως γνωρίζεις και εσύ, δεν υπάρχει ωράριο στην δουλειά μας. Εννοώ το κλασσικό 9-5. Και σχολάω Υπάρχει κυλιόμενη βάρδια με Σαββατοκύριακα και αργίες που πρέπει να δουλέψεις. Αν δεν μπορεί να συμβιβαστεί με αυτό καλύτερα να μην το ξεκινήσει.
Τι διαφορές έχεις παρατηρήσει στις νέες γενιές ηχοληπτών όταν τους διδάσκεις;
Η διαφορά με τις παλαιότερες γενιές είναι μια και μοναδική. Τον ήχο πλέον τον βλέπουν σαν κυματομορφή και δεν εμπιστεύονται τα αυτιά τους, ενώ οι παλαιότεροι εκπαιδεύαμε τα αυτιά μας στο να ακούμε και όλα τα φτιάχναμε με βάση το άκουσμα. Τώρα η τεχνολογία κάνει την διαδικασία πιο εύκολη.
Τι σημαίνει ηχολήπτης για ένα ραδιόφωνο;
Η ψυχή του studio του ραδιοφώνου. Χωρίς αυτόν δεν βγαίνει τίποτα στον «αέρα». Αν και πολλοί παραγωγοί χειρίζονται την κονσόλα μόνοι τους, αυτό δεν τους καθιστά ηχολήπτες. Είναι απλοί χειριστές. Ένας ηχολήπτης ξέρει να χειρίζεται τα μηχανήματα, να μοντάρει, να συλλέγει την κατάλληλη μουσική και να την χρησιμοποιεί σαν music bed και σε οποιοδήποτε τεχνικό πρόβλημα να είναι ικανός να επέμβει.
Ποια είναι η μεγαλύτερη επιτυχία ενός ηχολήπτη;
Πρώτα απ΄ όλα η εμπιστοσύνη μεταξύ αυτού και των ανθρώπων που θα συνεργαστούν μαζί του. Είτε είναι μουσικός, είτε δημοσιογράφος, είτε ηθοποιός, είτε ραδιοφωνικός παραγωγός. Μετά πρέπει να είναι ικανός να ανταπεξέρχεται στις προκλήσεις της δουλειάς ώστε να βγει σωστό και επαγγελματικό αποτέλεσμα.
Πάσχει η ραδιοφωνική παραγωγή στην χώρα μας;
Μεγάλη κουβέντα θα ανοίξουμε. Τι εννοούμε παραγωγή; Κάποιος που παίρνει ένα μικρόφωνο, λέει μια είδηση / σχόλιο / κείμενο και βάζει δυο με τρία τραγούδια στη σειρά ή κάποιος που θα φτιάξει μια σκαλέτα η οποία θα έχει αρχή, μέση και τέλος, που θα μπορεί να χειρίζεται άνετα τα μηχανήματα, να «κόβει να ράβει» συνεντεύξεις, να φτιάχνει τα jingles και να αποτελεί την ψυχή της εκπομπής του και έμπνευση για τους ακροατές; Πρέπει να γίνει μεγάλη κουβέντα.
Υπάρχει έμπνευση στο σημερινό ραδιόφωνο;
Η έμπνευση εξαρτάται από το πάθος. Σε μερικά ραδιόφωνα όπου έχουν παραμείνει οι παλιοί ραδιοφωνικοί παραγωγοί υπάρχει η έμπνευση.
Τεχνικός ραδιοφώνου - ραδιοφωνικός παραγωγός. Τι θα έλεγες ότι είσαι πιο πολύ και γιατί;
Τεχνικός Ήχου. Αυτά τα λέει όλα. Το γιατί το εξηγώ παραπάνω. Γνωρίζω από την αρχή τη διαδικασία της λήψης του ήχου μέχρι και την παραγωγή του. Αυτό με βοήθησε να κάνω και κάποιες ραδιοφωνικές παραγωγές.
Ευτράπελο ηχογράφησης;
Δεν θα πω ευτράπελο αλλά δέος. Είναι η στιγμή που ηχογραφούσαμε το JESUS CHRIST SUPER STAR στην ελληνική έκδοσή του. Την ώρα που ο Χριστός προσεύχεται στον Ελαιώνα, η ερμηνεία του τραγουδιστή ήταν τόσο συγκλονιστική που όλο το συνεργείο, ηχολήπτες, μουσικοί, τραγουδιστές βάλαμε τα κλάματα.
Πού και πώς βρίσκουμε το βιβλίο;
Το βρίσκουμε μέσω του εκδοτικού οίκου ΙΩΝ, στο βιβλιοπωλείο ΙΩΝ, σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία και κατόπιν παραγγελίας μέσω του εκδοτικού οίκου.